برخی
از معایب و اثرات و کارکردهای منفی شبکه های ماهواره ای به شرح زیر است:
1.بدآموزی و تهدید سلامت جسمی، روانی و رفتاری کودکان و نوجوانان.
2. ارائه صحنه های خشونت آمیز و رواج خشونت
و پرخاشگری.
3. جریحه دار کردن عواطف کودکان و نوجوانان.
4. بازداشتن کودکان و نوجوانان از کارهای
تحصیلی و بیگانه ساختن آنها از پرداختن به مطالعه کتاب های درسی و غیر درسی مفید.
5.ایجاد نیازهای کاذب و تسریع در بلوغ زودرس نوجوانان، ترویج و
تشدید انحرافات اخلاقی و نیز اشاعه فحشا و بی بند و باری.
6.بی تفاوت کردن کودکان و نوجوانان نسبت به دردها و رنج های انسانی.
7.رواج رفتارهای ضد اجتماعی و ضد دینی و برانگیختن حالت تهاجمی از
طریق مشاهده و یادگیری.
8.تسخیر ذهن کودکان و نوجوانان و شستشوی مغزی آنان.
9.محدود کردن قدرت ابتکار و خلاقیت.
10. نادیده گرفتن قید و بندهای اجتماعی از طریق همانند سازی با شخصیت
های نمایش هایی که در آنها شیوه های پرخاشگرانه و مهارتهای خلافکاری نشان داده می
شود.
11.ایجاد درگیری ذهنی در کودکان و نوجوانان به علت تماشای فیلم های
ویژه سنین بالاتر و فیلم های غیر اخلاقی.
12.ایجاد ترس و کابوس های شبانه برای کودکان و نوجوانان.
13.کاهش مدت زمان خوابیدن کودکان و نوجوانان.
14.افزایش حالت انفعالی و بی تفاوتی.
15.مسخ کودکان و نوجوانان و فرو بردن آنها در دنیای تخیلی و ایجاد
فاصله با واقعیت ها.
از طرف دیگر، می
توان با استفاده از برخی از راهکارهای زیر آسیب های ماهواره و دیگر وسایل ارتباط
جمعی را به حداقل رسانید:
الف) استفاده از ماهواره
را در خانه محدود کنید، البته باید در این خصوص خود والدین پیشگام شوند و استفاده
از ماهواره را فقط منحصر در برنامه های مفید آن کرده و دستورالعملی برای استفاده
صحیح برای همه افراد خانواده تعریف بکنند و به آن مقید باشند.
ب) می توانید
استفاده از ماهواره، کامپیوتر، اینترنت و دیگر وسایل ارتباط جمعی را منحصر در اتاق
نشیمن که در دید همه افراد خانواده است کنید و به اتاق اختصاصی فرزندان و یا اتاق
هایی که امکان دسترسی همگان به آن وجود ندارد منتقل نکنید تا فرصت سوء استفاده های
ناپسند از بین برود.
ج) در صورت عادت کودک
به استفاده از ماهواره، منع کامل دسترسی به ماهواره، نیاز نیست و توصیه نیز نمی
شود. بلکه باید ساختاری ایجاد کرد که در نهایت به کاهش این دسترسی تا مرز اعتدال
منجر شود. برای مثال استفاده یک نوجوان از 3ساعت در روز به یک ساعت کاهش یابد.
د) فهرستی از فعالیت
های جایگزین و مفید تهیه کنید و به تناوب استفاده از ماهواره، آن را با دیگر
سرگرمی های جذاب جایگزین کنید.
س) بهتر است در ازای
کاهش استفاده از ماهواره، برای کودک و نوجوان پاداشی در نظر بگیرید و یا در صورت
تخطی جریمه ای در نظر بگیرید و بدین شیوه مجازاتش کنید.
و) استفاده مفرط و
پنهانی از ماهواره و دیگر وسایل ارتباط جمعی می تواند پوششی برای مشکلات مختلفی
باشد که فرزندتان با آن روبه روست و در این حالت نیاز به درمان هایی خارج از خانه
به کمک متخصصین مربوطه و روانشناسان و روانپزشکان احساس می شود در این حالت می
توانید از مشاوران مراکز درمانی و خدمات روانشناختی کمک بگیرید.
ی) زمینه های مذهبی
و دینی فرزندان تان را بیش از پیش تقویت کنید و با تشویق و ترغیب رفتارهای دینی
آنان به آنها معیار بدهید و منتظر باشید که آنها خودشان از برنامه های غیر مفید و
ناسالم فاصله بگیرند. توجه داشته باشید که تنها با درونی کردن معیارها می توانید
راه درست را در فرزندان تان نهادینه کنید و آنها را بیمه گردانید و گرنه دور از
چشم شما و در بیرون و حتی در خانه دوستان و بستگان فرصت های لغزش بسیاری برای آنها
ایجاد می شود و اگر این معیارها در آنها درونی نشده باشد به راحتی و با کمال میل
در دام های مختلف گرفتار می شوند.
تلفن همراه نیز
همانند ماهواره و دیگر وسایل ارتباطی، اگر استفاده صحیح از آن نشود می تواند آسیب
های فراوانی را متوجه کودکان و نوجوانان کند. برقراری ارتباطات ناسالم با جنس مخالف،
مشاهده تصاویر و فیلم های غیر اخلاقی، دریافت و ارسال بلوتوث های ناجور و... از
مضرات آن به شمار می آید بنابراین، ایجاد محدودیت مکانی و زمانی در استفاده از آن،
تشریح برخی مضرات آن با توجه به سن کودکان مفید خواهد بود اما به هر حال، منع کامل
توصیه نمی شود.
روزى شخصى از حضرت جواد الائمّه سؤال کرد: چرا اکثر مردم از مرگ مى ترسند و از آن هراسناک مى باشند؟
امام جواد در پاسخ اظهار داشت:
چون مردم نسبت به مرگ نادان هستند و از آن اطّلاعى ندارند، وحشت مى کنند.
و چنانچه انسان ها مرگ را مى شناختند و
خود را بنده خداوند متعال و نیز از دوستان و پیروان و اهل بیت عصمت قرار مى دادند،
نسبت به آن خوش بین و شادمان مى گشتند و مى فهمیدند که سراى آخرت براى آنان از
دنیا و سراى فانى، به مراتب بهتر است.
پس از آن فرمود: آیا مى دانید که چرا
کودکان و دیوانگان نسبت به بعضى از داروها و درمان ها بدبین هستند و خوششان نمى
آید، با این که براى سلامتى آن ها مفید و سودمند مى باشد؛ و درد و ناراحتى آن ها
را برطرف مى کند؟
چون آنان جاهل و نادان هستند و نمى
دانند که دارو نجات بخش خواهد بود. سپس افزود: سوگند به آن خدائى ، که محمّد مصطفى
را به حقّانیّت مبعوث نمود، کسى که هر لحظه خود را آماده مرگ بداند و نسبت به اعمال
و رفتار خود بى تفاوت و بى توجّه نباشد، مرگ برایش بهترین درمان و نجات خواهد بود.
و نیز مرگ تامین کننده سعادت و خوش بختى
او در جهان جاوید مى باشد؛ و او در آن سراى جاوید از انواع نعمت هاى وافر الهى ،
بهره مند و برخوردار خواهد بود.
منبع: اختصاص شیخ مفید: ص 55
کسى که هر شب ماه رمضان این دو رکعت نماز را بخواند، خداوند گناه او را میبخشد.
نمازها و اذکار زیادی در ایام ماه مبارک رمضان به خصوص در شبهای ابن ماه توصیه میشود. شیخ عباس قمی در کتاب شریف مفاتیحالجنان و در فهرست اعمال مشترکه ماه مبارک رمضان به نقل از شیخ کفعمی توصیه میکند در هر شب ماه مبارک رمضان، دو رکعت نماز بخوانیم؛ در هر رکعت سوره حمد و سه مرتبه توحید را قرائت کنیم. بعد از پایان نماز این ذکر را بگوییم: سُبْحانَ مَنْ هُوَ حَفیظٌ لا یَغْفُلُ، سُبحانَ مَنْ هُوَ رَحیمٌ لا یَعْجَلُ، سُبْحانَ مَنْ هُوَ قاَّئِمٌ لا یَسْهُو، سُبْحانَ مَنْ هُوَ دائِمٌ لا یَلْهُو.منزه است آن خداى نگهبانى که غفلت نکند، منزه است آن خداى مهربانى که عجله نکند، منزه است آن خداى پابرجایى که کسى را از یاد نبرد، منزه است آن خداى جاویدانى که به چیزى سرگرم نشود
پس تسبیحات اربعه را هفت مرتبه تکرار میکنیم و در آخر میخوانیم:
سُبْحانَکَ سُبْحانَکَ سُبْحانَکَ یا عَظیمُ اغْفِرْ لِىَ الذَّنْبَ الْعَظیمَ
اى خداى بزرگ منزّهى تو منزّهى منزّهى، گناهان بزرگم را بیامرز.
و با ده بار ذکر صلوات نماز را به پایان میبریم.
از جمله فواید قرائت این نماز این است
که هر کسى این دو رکعت نماز را بجا آورد، خداوند هفتاد هزار گناه او را میبخشد و
او را مورد آمرزش قرار می دهد.
وجوب روزه گرفتن
یَـأَ ایُّهَا الَّذِینَ امَنُواْ کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیَامُ کَمَا کُتِبَ عَلَى الَّذِینَ مِن قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ ؛ اى کسانى که ایمان آوردهاید! روزه بر شما نوشته واجب شده است، آنگونه که بر کسانى که پیش از شما بودند، نوشته شده بود. باشد که پروا کنید
خداوند، بندگان را به چیزى که تاب نیاورند، موظّف نکرده است. همانا آنان را در شبانهروز، به پنج نماز، موظّف ساخته است و از هر دویست درهم، به پنج درهم مکلّف نموده و در سال، به روزه ماه رمضان تکلیف کرده است
قال الإمام زین العابدین علیهالسلام: إنَّ اللهَ افتَرَضَ خَمسا و لَم یَفتَرِض إلاّ حَسَنا جَمیلاً: الصَّلاةَ، وَالزَّکاةَ، وَالحَجَّ، وَالصِّیامَ، و وِلایَتَنا أهلَ البَیتِ ؛ خداوند، پنج چیز را واجب کرده است و جز نیکو و زیبا، واجب نکرده است: نماز، زکات، حج، روزه و ولایت ما اهل بیت.
قال الإمام الباقر علیهالسلام: بُنِیَ الإِسلامُ عَلى خَمسٍ: إقامِ الصَّلاةِ، و إیتاءِ الزَّکاةِ، و حَجِّ البَیتِ، و صَومِ شَهرِ رَمَضانَ، وَالوِلایَةِ لَنا أهلَ البَیتِ ؛ اسلام بر پنج پایه بنا شده است: برپا داشتن نماز، پرداختن زکات، حجّ خانه خدا، گرفتن روزه ماه رمضان و ولایت ما اهل بیت .
قال الإمام الصادق علیهالسلام: ما
کَلَّفَ اللهُ العِبادَ إلاّ ما یُطیقونَ، إنَّما کَلَّفَهُم فِی الیَومِ
وَاللَّیلَةِ خَمسَ صَلَواتٍ، و کَلَّفَهُم مِن کُلِّ مِئَتَی دِرهَمٍ خَمسَةَ
دَراهِمَ، و کَلَّفَهُم صِیامَ شَهرِ رَمَضانَ فِی السَّنَةِ ؛
خداوند، بندگان را به چیزى که تاب نیاورند، موظّف نکرده است. همانا آنان را در شبانهروز،
به پنج نماز، موظّف ساخته است و از هر دویست درهم، به پنج درهم مکلّف نموده و در
سال، به روزه ماه رمضان تکلیف کرده است .
قال الإمام الصادق علیهالسلام: یُسأَلُ المَیِّتُ فی قَبرِهِ عَن خَمسٍ: عَن صَلاتِهِ، و زَکاتِهِ، و حَجِّهِ، و صِیامِهِ، و وِلایَتِهِ إیّانا أهلَ البَیتِ(5) ؛ از مرده در قبر درباره پنج چیز سؤال مىشود: نمازش، زکاتش، حجّش، روزهاش، و ولایتش نسبت به ما اهل بیت.
حکمت روزه گرفتن:
قال الإمام علیّ علیهالسلام: حَرَسَ اللهُ عِبادَهُ المُؤمِنینَ بِالصَّلَواتِ وَالزَّکَواتِ و مُجاهَدَةِ الصِّیامِ فِی الأَیّامِ المَفروضاتِ؛ تَسکینا لِأَطرافِهِم، و تَخشیعا لِأَبصارِهِم، و تَذلیلاً لِنُفوسِهِم، و تَخفیضا لِقُلوبِهِم، و إذهابا لِلخُیَلاءِ عَنهُم، ... ؛ خداوند، بندگان مؤمن خویش را با نمازها، زکاتها و تلاش براى روزه گرفتن در روزهاى واجب شده، نگهدارى کرده است تا اعضایشان آرامش یابد و چشمانشان خشوع پیدا کند و جانهایشان رام گردد و دلهایشان متواضع شود و غرور از آنان زدوده گردد، به سبب حکمتهایى که در آنهاست، چون: خاکى شدن چهرههاى عزّتمند از روى تواضع، به زمین چسبیدن اعضاى شریف از روى فروتنى، و چسبیدن شکمها به پشتها از روى رام شدن
قال الإمام علیّ علیهالسلام: فَرَضَ اللهُ الصِّیامَ ابتِلاءً لاِخلاصِ الخَلقِ ؛ خداوند، روزه را واجب فرمود، تا آزمونى براى اخلاص آفریدگان باشد.
قالت فاطمة علیهاالسلام: فَرضَ [اللهُ] ... الصِّیامَ تَثبیتا لِلإِخلاصِ روزه براى استوارسازى اخلاص، واجب شده است قال الإمام الحسین علیهالسلام ـ فی بَیانِ عِلَّةِ الصِّیامِ ـ : لِیَجِدَ الغَنِیُّ مَسَّ الجوعِ فَیَعودَ بِالفَضلِ عَلَى المَساکینِ ؛ امام حسین علیه السلام درباره حکمت روزهدارى فرمود: تا ثروتمند، رنج گرسنگى را بچشد؛ پس بر بینوایان نیکى کند .
قال الإمام الصادق علیهالسلام: إنَّما فَرَضَ الله عز و جل الصِّیامَ لِیَستَوِیَ بِهِ الغَنِیُّ وَالفَقیرُ؛ و ذلِکَ أنَّ الغَنِیَّ لَم یَکُن لِیَجِدَ مَسَّ الجوعِ فَیَرحَمَ الفَقیرَ؛ لِأَنَّ الغَنِیَّ کُلَّما أرادَ شَیئا قَدَرَ عَلَیهِ، فَأَرادَ اللهُ عز و جل أن یُسَوِّیَ بَینَ خَلقِهِ، و أن یُذیقَ الغَنِیَّ مَسَّ الجوعِ وَالأَلَمِ؛ لِیَرِقَّ عَلَى الضَّعیفِ فَیَرحَمَ الجائِعَ؛ امام صادق علیهالسلام درباره حکمت روزهدارى فرمود: خداوند متعال، روزه را واجب ساخته است تا ثروتمند و تهیدست، برابر شوند؛ چون ((بدون روزه)) ثروتمند، رنج گرسنگى را نمىچشید تا به فقیر ترحّم کند؛ زیرا ثروتمند هر گاه چیزى را بخواهد، بر آن تواناست. پس خداى متعال خواست تا میان بندگانش برابرى پدید آورد و ثروتمند هم طعم گرسنگى و رنج را بچشد تا بر ناتوان، رقّت قلب یابد و بر گرسنه ترحّم نماید.