در این جنگ نرم وظیفه مجموعه فرهنگی این است که هنر را تمام عیار باقالبی مناسب به میدان آورد تا اثر گذار شود

سال1396،اقتصاد مقاومتی،:تولید _اشتغال

۷ مطلب در فروردين ۱۳۹۳ ثبت شده است

به بهانه پانزدهمین سالگرد شهادت صیاد دلها امیر صیاد شیرازی

زندگینامه شهید علی صیاد شیرازی

شهید سپهبد علی صیاد شیرازی در روز چهارم خرداد ۱۳۲۳ در شهرستان درگز از توابع استان خراسان به دنیا آمد. در خرداد 1342 از دبیرستان امیر کبیر در تهران در رشته ریاضی دیپلم متوسطه گرفت. یک سال بعد در آزمون ورودی دانشکده افسری پذیرفته شد و به تحصیل علوم نظامی پرداخت و سه سال بعد در مهر 1346 با درجه ستوان دومی در رسته توپخانه فارغ‌التحصیل شد.شهید صیاد شیرازی پس از فراغت از تحصیل در شیراز، دوره رنجر و چتربازی را با رتبه عالی گذراند، در اصفهان دوره تخصصی توپخانه را طی کرد و از سال ۱۳۴۸ به لشکر زرهی تبریز پیوست و خدمت رسمی خود را در نیروی زمینی آغاز کرد. پس از انحلال لشکر تبریز در اسفند ماه سال ۱۳۴۹، به لشکر ۸۱ زرهی کرمانشاه منتقل و در گردان ۳۱۷ توپخانه به عنوان «فرمانده آتشبار» مشغول به خدمت شد.وی در سال ۱۳۵۰ با دختر عموی خود ازدواج کرد و در اوایل سال ۱۳۵۱ با قبولی در آزمون اعزام به خارج دانش آموختگان دانشکده افسری برای تکمیل تخصص توپخانه به آمریکا اعزام شد. این شهید بزرگوار، دوره سه ماهه تخصص «هواسنجی بالستیک» را در شهر «فورت سیل» ایالت «اوکلاهما» با نمره عالی و احراز رتبه نخست از میان ۲۰ افسر آمریکایی و ایرانی به پایان رساند.شهید صیاد شیرازی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، چندین سال در بخش‌های مختلف ارتش به ویژه در غرب کشور به پاسداری از کشور پرداخت و در سازماندهی و فعالیت نیروهای انقلابی در ارتش تلاشی گسترده داشت.وی از ابتدای پیروزی انقلاب تا مهر ماه ۱۳۵۸ در اصفهان بود و در این مدت با همکاری نیروهای نظامی و دوستان انقلابی خود - که بعداً پاسدار شدند - گروه ۳۰ نفره‌ای را تشکیل داده و به حفظ و حراست از پادگان پرداخت. تلاش‌های وی پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ساماندهی ارتش و ساختار نیروهای مسلح متجلّی شد.از مهم‌ترین اقدامات او پس از پیروزی انقلاب اسلامی، می‌توان به تهیه طرح‌های عملیاتی که منجر به شکستن حصر شهرهای سنندج و پادگان‌های مریوان، بانه و سقز شد، اشاره کرد.شهر سنندج با تشکیل ستاد عملیات مشترک ارتش و سپاه پاسداران پس از ۲۱ روز مقاومت مدافعان این شهر، کاملاً از تصرف و تسلط نیروهای ضد انقلاب خارج شد. پس از تحقق و اجرای موفق این طرح‌ها، شهید صیاد شیرازی، با ۲ درجه ارتقاء، با درجه سرهنگ تمامی به فرماندهی عملیات غرب کشور منصوب شد.این شهید والامقام در آخرین ماه های ریاست جمهوری بنی صدر به دلیل برخورداری از روحیه انقلابی و مقابله با خیانت‌های او از سمت مذکور عزل شد و پس از آن تا عزل بنی صدر و فرار مفتضحانه او به فرانسه، به دعوت شهید کلاهدوز در ستاد مرکزی سپاه پاسداران به خدمت پرداخت.شهید صیاد شیرازی نقش به سزایی در همکاری و نزدیکی ارتش و سپاه داشت. وی پس از خلع بنی صدر از فرماندهی کل قوا، برای پایان دادن به ناهماهنگی ارتش و سپاه در آن دوران، قرارگاه مشترک عملیاتی سپاه و ارتش را راه اندازی کرد و به عنوان فرمانده ارشد در آن قرارگاه مشغول به فعالیت شد.

وصیتنامه شهید:

خداوندا این تو هستی که قلبم را مالامال از عشق به راهت ، اسلامت ، نظامت و ولایتت قرار دادی ،‌خدایا تو میدانی که همواره آماده بوده‌ام آنچه را که تو خود بمن دادی در راه عشقی که براهت دارم نثار کنم . اگر جز این نبودم آنهم خواست تو بود .پروردگارا رفتن در دست توست ، من نمی دانم چه موقع خواهم رفت ولی میدانم که از تو باید بخواهم مرا در رکاب امام زمانم قرار بدهی و آن قدر با دشمنان قسم خورده دینت بجنگم تا به فیض شهادت برسماز پدر و مادرم که حق  بزرگی بر گردنم دارند می‌خواهم مرا ببخشند من نیز همواره برایشان دعا کرده‌ام که عاقبتشان بخیر باشد . از همسر گرامی و فداکار و فرزندانم می‌خواهم که مرا ببخشند که کمتر توانسته‌ام به آنها برسم و بیشتر می‌خواهم وقف راهی باشم که خداوند متعال به امت زمان ما عطا فرموده ، آنچه از دنیا برایم باقی می‌ماند حق است که در اختیار همسرم قرار گیرد . از همه آنهایى که از من بدى دیده‌اند مى‌خواهم که مرا به بزرگى خودشان ببخشند،و بالاخره از مردان مخلص خودم به ویژه حاج آقا امیر رنجبر نیکدل ،استدعا دارم در غیاب من به امور حساب و کتاب من برسند و با برادران دیگر ،چون جناب سرهنگ حاج آقا آذریون و تیمسار حاج آقا آراسته در این باب تشریک مساعى نمایند.خداوندا! ولى امرت حضرت آیت الله خامنه‌اى را تا ظهور حضرت مهدى (عج) زنده ،پاینده و موفق بدار، آمین یا رب العالمین ،من الله التوفیق .

على صیاد شیرازى -19 دى ماه 1371 - 15 رجب 1413

 

۲۱ فروردين ۹۳ ، ۱۳:۳۰ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
قلم طلایی

روز ملی فناوری هسته ای گرامیباد


۲۰ فروردين ۹۳ ، ۱۴:۲۸ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
قلم طلایی

دستاوردهای هسته ای تعطیل بردار نیست

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در روز ملی فناوری هسته ای صبح روز چهارشنبه در دیدار رئیس، مدیران، متخصصان و کارشناسان سازمان انرژی اتمی، مهمترین دستاورد پیشرفتهای هسته ای کشور را تقویت اعتماد به نفس ملی عمیق در کشور و زمینه سازی برای پیشرفتهای علمی دیگر دانستند و با اشاره به مذاکرات جمهوری اسلامی ایران و گروه پنج بعلاوه یک، تأکید کردند: موافقت با این مذاکرات برای شکستن فضای خصمانه جبهه استکبار بر ضد ایران بود و این مذاکرات باید ادامه یابد اما همه بدانند که با وجود ادامه مذاکرات، فعالیتهای جمهوری اسلامی ایران در زمینه تحقیق و توسعه هسته ای به هیچ وجه متوقف نخواهد شد و هیچیک از دستاوردهای هسته ای نیز تعطیل بردار نیست، ضمن آنکه روابط آژانس بین المللی انرژی اتمی با ایران نیز باید روابط متعارف و غیرفوق العاده باشد.رهبر انقلاب اسلامی در ابتدای سخنان خود با تبریک بیستم فروردین ماه، روز ملی فناوری هسته ای، ثبت چنین روزی در تقویم رسمی کشور را نتیجه تلاشها و مجاهدتهای نیروهای متخصص و متعهدِ فعال در صنعت هسته ای کشور دانستند و با تجلیل از شهدای مجاهد و فداکار هسته ای، افزودند: اگرچه از دانش هسته ای برای تولید انرژی و همچنین در صنعت، بهداشت، کشاورزی، امنیت غذایی و تجارت استفاده می شود اما مهمترین فایده دانش هسته ای در کشور ما تقویت اعتماد به نفس ملی بود.

 

 

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به مهمترین شیوه های استعمار اعم از استعمار قدیم و استعمار فرانو، برای باوراندن سرنوشت تغییر ناپذیرِ زیر دست بودن و له شدن ملتهای تحت سلطه، خاطرنشان کردند: هر عاملی که بتواند این ترفند دشمن را باطل کند، عاملی اساسی برای رشد ملی و حرکت عظیم یک ملت خواهد بود.ایشان به تلاشهای جبهه استکبار برای جلوگیری از پیشرفت نظام اسلامی از همان سالهای آغازین انقلاب اسلامی و معرفی ایران به عنوان کشوری عقب افتاده و ضعیف اشاره کردند و گفتند: یکی دیگر از برنامه های جبهه جهانیِ مقابل انقلاب اسلامی، که تلاش زیادی هم برای آن انجام داده، تأثیرگذاری بر سیاستهای کلان و مقهور کردن اراده مدیریت سیاسی کشور است اما جبهه استکبار تا به امروز در این برنامه، شکست خورده و در آینده هم به لطف الهی شکست خواهد خورد.رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه یکی دیگر از ترفندهای جبهه استکبار در مقابل نظام اسلامی، ایجاد فضای بین المللی بر ضد جمهوری اسلامی، با بهانه های عامه پسند برای افکار عمومی است، افزودند: موضوع هسته ای، یک نمونه از مسائلی است که تلاش کردند، به بهانه آن، بر ضد نظام اسلامی فضاسازی و دروغ پردازی کنند.حضرت آیت الله خامنه ای خاطرنشان کردند: حتی اکنون که با توجه به حکم شرعی و عقلی و سیاسی، مسلّم شده است که جمهوری اسلامی ایران به دنبال سلاح هسته ای نیست، مقامات امریکایی هرگاه که در مورد موضوع هسته ای صحبت می کنند، با اشاره و یا تصریح، موضوع سلاح هسته ای را نیز بیان می کنند، در حالیکه خودشان هم می دانند که نداشتن سلاح هسته ای، سیاست قطعی جمهوری اسلامی ایران است.ایشان افزودند: هدف آنها این است که با این بهانه، فضای بین المللی را بر ضد ایران حفظ کنند و بر همین اساس بود که با طراحی جدید دولت برای مذاکره درخصوص موضوع هسته ای موافقت شد تا این جوّ جهانی شکسته و ابتکار عمل از طرف مقابل گرفته شود و حقیقت نیز برای افکار عمومی دنیا مشخص شود.رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: البته مذاکرات به این معنا نیست که جمهوری اسلامی ایران از حرکت علمی هسته ای خود کوتاه خواهد آمد.حضرت آیت الله خامنه ای خاطرنشان کردند: پیشرفتها و دستاوردهای هسته ای که تا به امروز به دست آمده اند، در واقع بشارت و مژده ای برای ملت ایران است که می توانند راههای منتهی به قله های رفیع علم و فناوری را بپیمایند، بنابراین حرکت علمی هسته ای، به هیچ وجه نباید متوقف و یا حتی کُند شود.ایشان با تأکید بر اینکه مذاکره کنندگان ایران باید بر ادامه تحقیقات و توسعه هسته ای پافشاری کنند، افزودند: هیچیک از دستاوردهای هسته ای کشور قابل تعطیل شدن نیست و کسی هم حق معامله برروی آنها را ندارد و کسی هم این کار را انجام نخواهد داد.رهبر انقلاب اسلامی خطاب به متخصصان و دانشمندان هسته ای گفتند: راهی را که شما آغاز کرده اید باید با جدیت و قدرت تمام ادامه یابد زیرا کشور نیازمند پیشرفت در علم و فناوری بویژه فناوری هسته ای است.حضرت آیت الله خامنه ای تأکید کردند: اگر حرکت علمی در فناوری هسته ای با قدرت و جدیت ادامه یابد، طیف متنوعی از فناوریها، با شتاب، بوجود خواهد آمد، بنابراین مطلقاً در زمینه حرکت علمی هسته ای، امکان توقف و یا کُند شدن وجود ندارد.ایشان امکان پیشرفت در فناوریهای مختلف را  توجه به استعدادهای جوان کشور، امکان پذیر  دانستند و افزودند: در هر زمینه ای که زیرساخت های لازم وجود داشته باشد، دانشمندان جوان کشور قادر به کارهای خیره کننده و شگفت آور هستند.

رهبر انقلاب اسلامی در همین خصوص به مذاکرات چند سال پیش ایران با دو کشور دیگر برای تهیه سوخت راکتور تحقیقاتی تهران اشاره کردند و گفتند: در آن زمان فرمولی برای تهیه سوخت به دست آمد اما امریکایی ها برخلاف آنچه که به دوستان خود در منطقه و در یکی از کشورهای امریکای جنوبی گفته و برخی مسئولان داخلی هم آن را باور کرده بودند، در این روند اختلال ایجاد و تصور کردند که ایران را در تنگنای کامل قرار داده اند.حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: من در همان زمان هم از ابتدا گفته بودم که امریکا خواستار حل این موضوع نیست و بعد هم همه دیدند که هنگامی که توافق به مرحله عمل رسید، امریکاییها نگذاشتند اجرایی شود.ایشان به عزم و روحیه بالای دانشمندان جوان هسته ای اشاره کردند و گفتند: در همان زمان در حالیکه متخصصان ما اعلام کردند که توانایی تولید صفحه سوخت هسته ای را برای راکتور تهران دارند، غربیها تمسخر کردند اما جوانان ما در مدت کمتر از زمان پیش بینی شده این کار را انجام دادند و دشمنان مبهوت شدند.رهبر انقلاب اسلامی، پیشرفتهای دفاعی و بیوتکنولوژی کشور را نمونه های دیگری از توانایی های استعدادهای جوان کشور برشمردند و تأکید کردند: این روحیه باید در مجموعه سازمان انرژی اتمی حفظ و تقویت شود و این سازمان باید در مورد دستاوردهای علمی خود نیز تعصب داشته باشد.حضرت آیت الله خامنه ای با تأکید بر اینکه مسئولان نیز باید در مورد دستاوردهای هسته ای تعصب داشته باشند، به برخی مطالب در داخل کشور در خصوص هزینه فایده موضوع هسته ای اشاره کردند و گفتند: چنین نگاهی به موضوع هسته ای ساده اندیشانه و ساده لوحانه است زیرا اگر برخی تصور می کنند هزینه دستاوردهای هسته ای، تحریم ها و فشارها بوده است، باید گفت: قبل از بهانه هسته ای نیز، تحریم و فشار بر ضد ایران وجود داشته است.ایشان افزودند: در آن زمانی که بهانه هسته ای وجود نداشت یک دادگاه غربی، رئیس جمهور ایران را محاکمه غیابی کرد که البته اکنون به دلیل اقتدار ملی کشور، جرأت چنین کاری را ندارند.

رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: تحریم و فشار ناشی از موضوع هسته ای نیست بلکه آنها با هویت مستقل ملت ایران و جمهوری اسلامی که از ایمان و اعتقاد اسلامی سرمنشأ می گیرد، و همچنین با افق های آینده این ملت و نظام و زیربار حرف زور نرفتن آنها مخالفند.حضرت آیت الله خامنه ای تأکید کردند: بنابراین اینکه گفته شود، تحریم ها و فشارها هزینه دستاوردهای هسته ای است، موضوع صحیحی نیست زیرا اگر موضوع هسته ای هم نبود، آنها بهانه دیگری می گرفتند، همانطور که اکنون و در حین مذاکرات، امریکاییها بهانه حقوق بشر را مطرح می کنند.ایشان گفتند: اگر موضوع حقوق بشر هم حل شود آنها دنبال بهانه دیگری خواهند رفت، بنابراین تنها راه این است که به مسیر پیشرفت خود، با قدرت ادامه دهیم و زیربار حرف زور نرویم.رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه مذاکرات باید ادامه یابد و چارچوب آن هم موضوع هسته ای است، خاطرنشان کردند: مذاکره کنندگان کشورمان هیچ حرف زوری را نباید از طرف مقابل قبول کنند و روابط آژانس بین المللی انرژی اتمی با ایران نیز باید بصورت متعارف و غیرفوق العاده باشد.حضرت آیت الله خامنه ای، موفقیت ها و دستاوردهای متخصصان و دانشمندان هسته ای را نتیجه ایمان به خدا و تکلیف و ایمان به درستی راه دانستند و افزودند: نتیجه این ایمان، دستگیری و هدایت الهی و جهش هایی است که شاهد آن بودیم.ایشان ضمن اظهار امیدواری برای تداوم روز افزونِ این جهش ها، از زحمات و تلاشهای مجموعه مدیران فعلی سازمان انرژی اتمی از جمله آقای دکتر صالحی رئیس این سازمان و همچنین تلاشهای مدیران قبلی تشکر و قدردانی کردند.پیش از سخنان رهبر معظم انقلاب، آقای دکتر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی گزارشی از اقدامات و برنامه‌های این سازمان و همچنین دستاوردهای صنعت هسته‌ای کشور بیان کرد.وی مأموریت اصلی و راهبردی سازمان انرژی اتمی را تأمین انرژی مورد نیاز کشور و در کنار آن، رفع سایر نیازمندیها در بخشهای مختلف بهداشت و درمان، صنعت و کشاورزی خواند و افزود: تکمیل چرخه سوخت هسته‌ای یکی از نقاط درخشان عملکرد سازمان انرژی اتمی در سالهای اخیر بوده است.آقای صالحی همچنین با اشاره به تداوم پیشرفتهای هسته‌ای کشور در بخشهای تحقیق و توسعه و برنامه ساخت نیروگاههای جدید هسته‌ای، افزود: پیگیری طرح جامع اکتشاف اعم از اکتشاف هوایی و زمینی و شناسایی منابع جدید تأمین اورانیوم از دیگر اقدامات سازمان انرژی اتمی است.ساخت واحدهای جدید نیروگاهی در سایت بوشهر و پیشرفت طرح تفصیلی نیروگاه دارخوین از دیگر مواردی بود که رئیس سازمان انرژی اتمی به آنها اشاره کرد و گفت: امروز همزمان با روز ملی فناوری هسته ای، واحد تولید ایزوتوپِ اکسیژن 18 در راکتور تحقیقاتی اراک آغاز خواهد شد.

 


۲۰ فروردين ۹۳ ، ۱۴:۲۵ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
قلم طلایی

آثار تسبیحات حضرت فاطمه(س) بعد از نماز

 

تسبیح حضرت زهرا (س) شامل بیان( 34 مرتبه الله‌اکبر)، (33 مرتبه الحمدلله) و( 33 مرتبه سبحان‌الله) می‌شود که ذکر آن از سوی بزرگان دینی بویژه مراجع تقلید پس از اقامه نماز بسیار تاکید شده است.

مرکز ملی پاسخگویی به پرسش‌های دینی در این رابطه پاسخی به شرح ذیل قرار اعلام داشته است:

پرسش:

تسبیحات حضرت فاطمه بعد از نماز چه آثاری دارد؟

پاسخ:

ثواب تسبیح حضرت زهراء (ع) را در قالب چند روایت تقدیم تان می‌کنیم:

أبو هارون مکفوف گوید:

امام صادق (ع) به من فرمود:

أبا هارون به راستی که‏ ما کودکان خود را به تسبیح حضرت زهرا (ع) امر می‌کنیم؛ همان طوری که به نماز امر می‌کنیم. پس تو به این ذکر مداومت کن؛ زیرا بنده‏‌ای بدان مداومت نکرده است که بدبختی بیند (یعنی چنانچه این ذکر را ترک نکند، هیچ وقت بدبخت نشود).(1)

محمد بن مسلم گوید:

امام باقر (ع) فرمود:

هر کس خدا را تنزیه کند به تسبیح حضرت زهرا (س) و سپس طلب آمرزش کند، آمرزیده خواهد شد و آن، به زبان یک صد است؛ ولی در میزان عمل، یک هزار و شیطان را دور می‌کند و خداوند رحمان را خشنود می‌سازد.(2)

أبو خالد قماط گوید:

از امام صادق (ع) شنیدم که می‌فرمود:

تسبیح حضرت زهرا (س) هر روز در تعقیب هر فریضه، نزد من محبوب‌تر است از به جا آوردن هزار رکعت نماز در هر روز. (3)

امام صادق (ع) می‌فرماید:

هر کس بعد از نمازهای پنج‌گانه خود پیش از آن که از جا بر خیزد، تسبیحات حضرت زهرا (س) را بگوید، خداوند او را بیامرزد.(4)

حضرت امام محمد باقر (ع) می‌فرماید:

خداوند متعال به چیزی برتر از تسبیح حضرت زهرا (ع) عبادت نشده است. همانا اگر چیزی با فضیلت‏‌تر و برتر از آن وجود داشت، رسول خدا آن را به دخترش تعلیم می‏‌نمود. (5)

از امام صادق (ع) در باره تفسیر آیه:

یا أَیهَا الذینَ آمَنُوا اذْکُرُوا اللهَ ذِکْراً کَثیرا؛» (6)

ای کسانی که ایمان آورده‏‌اید، خدا را فراوان یاد کنید، سؤال کردند.

ایشان فرمود:

من سبح تسبیح فاطمة علیها السلام فقد ذکر الله الذکر الکثیر؛ (7)

هر کس خداوند را با تسبیح فاطمه زهرا (ع) ذکر بگوید، ذکر کثیر گفته است.

امام محمد باقر (ع) می‌فرماید:

من سبح تسبیح الزهراء ثم استغفر غفر له، و هی مائة باللسان و ألف فی المیزان، و یطرد الشیطان، و یرضی الرحمن(8)

هر کس تسبیح حضرت زهرا را به جای آورد و سپس از گناهش استغفار کند، خداوند آن گناه را بر او می‏‌بخشد؛ زیرا تسبیح زهرا (ع)    گر چه صد ذکر در زبان است، ولی هزار بار ترازوی اعمال انسان را سنگین‏‌تر می‏‌کند و شیطان را می‏‌راند و خداوند بخشایشگر را خشنود می‏‌سازد.

در کتاب فلاح السائل روایت دیگری را از امام جعفر صادق (ع) نقل کرده که آن حضرت فرمود:

من سبح تسبیح فاطمة فی دبر المکتوبة من قبل أن یبسط رجلیه، أوجب الله له الجنة؛ (9)

هرکس پس از اتمام نماز واجب و قبل از (روی برگرداندن از جانب قبله‏)، آن که زانوهای خود را از حالت (تشهد) نماز تغییر دهد، خداوند را به تسبیح حضرت فاطمه (ع) تقدیس کند، خداوند بهشت را بر او واجب می‏‌کند؛ یعنی او را در بهشت جای می‏‌دهد.

پی نوشت‌ها:

1. شیخ صدوق، ثواب الاعمال، علی اکبر غفاری‏، کتاب فروشی صدوق‏، تهران‏، ص 363.

2. همان.

3. همان، ص 364.

4. همان.

5. محمد روحانی علی آبادی‏، زندگانی حضرت زهرا (ع)، انتشارات مهام‏، تهران، ‏1379 ش، ص 960.

6. احزاب (33)، آیه 41.

7. زندگانی حضرت زهرا (ع)، ص 987.

8. همان.

9. همان.

 

۱۳ فروردين ۹۳ ، ۱۶:۱۲ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
قلم طلایی

به بهانه شهادت بی بی دوعالم


 

این عیـد به نور فاطمیه زیباست روزی تمام سال من از زهرا(س) ست

با بردن نام فاطمـه(س) فهمیدم سـالی که نکوست، از بهارش پیداست

شهادت حضرت فاطمـه (علیهاالسّلام) برعموم شعیـان وهمچنین شما بازدید کنـده گرامی تسلیت باد 

 

۱۳ فروردين ۹۳ ، ۱۴:۳۳ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
قلم طلایی

سبک زندگی حضرت زهرا (س)

عبادت خالصانه:

«مَن أَصَعَدَ إلَی اللهِ خالِصَ عِبادَتِهِ، أَهبَطَ اللهُ عَزَّ وَ جَلَّ إلَیهِ أفضَلَ مَصلَحَتِهِ؛ (1)
کسی که عبادت های خالصانه ی خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ، بهترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد.»

«یَا رَسُولَ اللهِ، الحَمدُاللهِ عَلی نَعمائِهِ وَ الشُّکرُ للهِ عَلَی آلائِهِ؛(2)
ای رسول خدا! حمد و شکر و سپاس سزاوار خداست، در برابر نعمت های بیکرانه ی او.»

خوش رویی:

«بِشرٌ فی وَجهِ المُؤمِنُ یُوجِبُ لِصاحِبِهِ الجَنَّةَ وَ بِشرٌ فی وَجهِ المُعانِدِ المُعادِی یَقی صاحِبَهُ عَذابِ النّارِ؛(3)
پاداش خوش رویی در برابر مؤمن، بهشت است و خوش رویی با دشمن ستیزه جو، انسان را از عذاب آتش باز می دارد.»

ساده زیستی:

سلمان فارسی می گوید:
روزی حضرت فاطمه (علیهاالسّلام) را دیدم که چادری وصله دار و ساده بر سر داشت. در شگفتی ماندم و گفتم عجبا! دختران پادشاهان ایران و قیصر روم بر کرسی های طلایی می نشینند و پارچه های زربفت به تن می کنند. وه که این دختر رسول خداست! نه چادرهای گران قیمت بر سر دارد و نه لباس های زیبا!!
حضرت فاطمه (علیهاالسّلام) پاسخ دادند:

قالت: «یا سَلمانُ! اِنَّ اللهَ ذَخَّرَ لَنا الثِیّابَ وَ الکَراسِیَّ لِیَومٍ آخِرٍ؛(4)
ای سلمان! خداوند بزرگ، لباس های زینتی و تخت های طلایی را برای ما در روز قیامت ذخیره کرده است.»

قالت فاطمه (علیهاالسّلام): «أدنی ما تَکُونُ مِن رَبَّها اَن تَلزَمَ قَعرَ بَیتِها؛(5)
آن لحظه ای که زن در خانه ی خود می ماند [و به امور زندگی و تربیت فرزند می پردازد] به خدا نزدیکتر است.»

قناعت در زندگی:

یا أباالحَسَنِ! إِنّی لأَستَحیی مِن إلهی أن اُکَلِّفَ نَفسَکَ ما لا تَقِدرُ عَلیهِ؛(6)
ای علی! من از پروردگارم شرم دارم که چیزی از تو درخواست کنم که توان برآوردن آن را نداشته باشی.»

«یَا رَسُولَ اللهِ ما یَدَعُ عَلِیٌّ شَیئاً مِن رِزقِهِ الّا وَزَّعَهُ بَینَ المَساکینِ؛(7)
ای رسول خدا! علی (علیه السّلام) از طعام و غذا چیزی در خانه باقی نمی گذارد. هرچه به دست می آورد، بین فقرا و تهیدستان تقسیم می کند.»

قالت: «صاحِبُ الدَّابَّةِ اَحَقُّ بِصُدرِها؛(8)
صاحب مرکب، سزاوارتر است به سواری از مرکب خویش.»

اطاعت از همسر:

روزی امام علی (علیه السّلام) وارد منزل شدند و فرمودند:
«فاطمه جان! خلیفه و عمر در پشت در خانه، منتظر اجازه ی ورود می باشند، تا نظر شما چه باشد؟»
حضرت زهرا (علیهاالسّلام) در برابر شوهر فرمود:

«یا عَلی! اَلبَیتَ بَیتُکَ وَ الحُرَّةُ زَوجَتُکَ فَافعَلَ مَا تَشاءُ؛
علی جان! خانه، خانه ی توست و من همسر تو می باشم. هر آنچه می خواهی انجام ده.»(9)

وصیّت به همسر:

«1. اِبکِنی اِن بَکیتَ یا خَیرَ هادٍ *** وَ اَسبِلِ الدَّمَعَ فَهُوَ یَومَ الفِراقِ
2. یا قَرینَ البَتُولِ اُوصیکَ بِالنَّسلِ*** فقد اصبحا حلیفا اشتیاق
3. اَبکنی وَ ابکی لِلیَتامی وَ لا تَنسَی*** قَتیلَ العِدابِطَفِّ العِراقِ
4. فَارَقُوا اصبَحُوا یَتَامی حَیاری(10)*** اَحلَفُواللهَ فَهَوَ یَومُ الفِراقِ؛(11)

ای همسر وفادارم! اگر خواستی گریه کنی بر من گریه کن. ای بهترین راهنما! اشک ها را سرازیر کن که امروز روز جدایی است.
2. ای هم دم بتول! وصیّت می کنم تو را به فرزندانم که همدم شوق و محبّت شده اند.
3.
بر من و یتیمان(من) گریه کن. کشته ی دشمنی ها را در سرزمین عراق فراموش نکن؛ در حالی که به خدا سوگند می خورند آن روز، روز جدایی است.
4. آن جاماندگان، در حالی صبح می کنند که یتیمان سرگردان(آن بیابانند)، خدای را برمی گزینند. آن روز، روز فراق و جدایی است.

 

شفاعت از امّت:

«اِذا حُشِرتُ یَومَ القِیامَةِ أشفَعُ عُصَاةَ اُمَّةِ النَّبیِّ (صلی الله علیه و آله و سلم)؛ (12)
آنگاه که روز قیام برانگیخته شوم، از گنهکاران امّت پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) شفاعت خواهم کرد.»

یاد قیامت:

رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) روزی حضرت فاطمه (علیهاالسّلام) را نگران و اندوهگین یافت و پرسید:
«حزن و اندوه تو برای چیست؟»
پاسخ شنید:

«یا اَبَةَ ذَکَرتُ المَحشَرَ وَ وُقُوفَ النّاسِ عُراةً یَومَ القِیامَةِ، وَاسَو أتَاهُ یُومَئذٍ مِنَ اللهِ عَزَّ وَ جَلَّ؛(13)
ای پدر! یاد آوردم روز محشر و توقّف مردم را در آن روز، در حالی که برهنه اند. وای از زشتی ها در پیشگاه خدای بزرگ در آن روز!»

نماز در خانه:

قالت: «الرَّجُلُ أحَقُّ بِصَدرِ دابَّتِهِ وَ صَدرِ فِراشَهِ وَ الصَّلاةِ فِی مَنزِلِهِ اَلّا اِمامٌ یَجتَمَعُ النّاسُ عَلَیهِ؛(14)
هر فردی سزاوارتر است به سواری از اسب خویش و اداره ی خانه و خانواده ی خویش و نماز خواندن در منزل خویش؛ مگر فردی که مردم درخواست نماز جماعت از او داشته باشند.»

احترام مادر:

«اِلزَم رِجلَها فَاِنَّ الجَنَّةَ تَحتَ اَقدامِها؛(15)
در خدمت مادر باش؛ زیرا بهشت زیر پای مادران است.

آداب غذا خوردن:

«ألا لا یَلُو مَنَّ اِمرُءٌ اِلّا نَفسَهُ یَبیتُ و فی یَدِهِ ریحُ غَمَرٍ؛(16)
به هوش باش! کسی که پس از خوردن غذا با دستی آلوده و چرب بخوابد، هیچ کس جز خودش را سرزنش نمی نماید.»

«فی المَائِدَةِ اثنَتَا عَشرَةَ خَصلَةً یَجِبُ عَلَی کُلِّ مُسلِمٍ أنَ یَعرِفَهَا أربَعٌ فیها فَرضٌ وَ اَربَعٌ فیها سُنَّةٌ وَ اربَعٌ فیها تَأدیبٌ فَامّا الفَرضُ فَالمَعرِفَةُ والرِّضا وَ التَّسمِیةُ وَ الشَّکرُ فَامَّا السُّنَةُ فَالوُضُوءُ قَبلَ الطَّعامِ، الجُلُوسُ عَلی الجَانِبّ الأیسَرَ وَ الأکلُ بِثَلاثِ أَصابِعَ فَامَّا التَّادیبُ. فَالأکلُ بِما یَلیِکَ وَ تَصِغیرُ اللُّقمَةِ وَ المَضغُ الشَّدِیدُ وَ قِلَّةُ النَّظَرِ فی وُجُوهِ النّاسِ؛(17)
در سر سفره ی غذا، دوازده کار نیک وجود دارد که سزاوار است هر مسلمانی آنها را بشناسد.
4 مورد واجب، 4 مورد مستحب، و 4 مورد نشانه ی ادب و برگواری است.
و امّا چهار عمل واجب:
1. شناخت و معرفت پروردگار (بدانیم که نعمت ها از اوست)
2. راضی به نعمت های خدا بودن
3. گفتن «بسم الله الرّحمن الرّحیم» در آغاز غذا
4. سپاس گزاری خدا در پایان(و گفتن الحمدلله ربّ العالمین)
و چهار عمل مستحب عبارتند از:
1. وضو گرفتن قبل از غذا
2. نشستن به جانب چپ
3. در حال نشسته غذا خوردن
4. غذا خوردن با سه انگشت
و آن چهار عملی که نشانه ی ادب و بزرگواری است مانند:
1. از غذای پیش روی برداشتن
2. لقمه ها را کوچک برداشتن
3. غذا را به خوبی جویدن
4. کمتر در صورت دیگران نگاه کردن.

حضرت زهرا (علیهاالسّلام) نسبت به ارزش غذایی خرما فرمود:

«نِعمَ تُحفَةُ المُؤمِنِ التَّمرُ؛(18)
برای مؤمن، خرما هدیه ی خوبی است.»

حجاب و عفّت زن:

مردی نابینا پس از اجازه گرفتن، وارد منزل امام علی (علیه السّلام) شد.
پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) مشاهده فرمود که حضرت زهرا (علیهاالسّلام) برخاست و فرمود:
«دخترم! این مرد نابیناست.»
حضرت زهرا (علیهاالسّلام) فرمودند:

«اِن لَم یَکُن یَرانِی فَانّی أَراهُ وَ هُوَ یَشُمَّ الرِّیحَ؛(19)
پدر! اگر او مرا نمی بیند، من که او را می نگرم! اگر چه او نمی بیند؛ امّا بوی زن را استشمام می کند!
رسول خدا پس از شنیدن سخنان دخترش فرمود: «شهادت می دهم که تو پاره ی تن من هستی.»

حضرت زهرا (علیهاالسّلام) فرمود:

«اِنَّی قَد استَقَبَحتُ ما یُصنَعُ بِالنِّساءِ، انَّهُ یُطرَحُ عَلی المَرأةِ الثَّوبُ فَیَصِفُها لِمَن رَای، فَلا تَحمِلینی عَلی سَریرِ ظاهِرِ، أُستُرینی سَتَرَکِ اللهُ مِنَ النّارِ؛(20)
من بسیار زشت می دانم که [جنازه ی] زنان را پس از مرگ بر روی تابوت، سر بازگذاشته و بر روی آن پارچه ای می افکنند که حجم بدن را برای بینندگان نمایش می دهد.
مرا بر روی تابوت آن چنانی نگذار و بدن مرا بپوشان که خدا تو را از آتش جهنّم باز دارد.»

«خَیرُ لِلنِّساءِ اَن لا یَرَینَ الرِّجالَ وَ لا یَراهُنَّ الرِّجالُ؛(21)
آنچه برای زنان نیکو است، اینکه، [بدون ضرورت] مردان نامحرم را نبینند و نامحرمان نیز او را ننگرند.»

ایثار و از خودگذشتگی:

مرد گرسنه ای در «مسجد مدینه» به پا خاست و گفت:
ای مسلمانان! از گرسنگی به تنگ آمده ام. مرا مهمان کنید.
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود:
«چه کسی این مرد را امشب مهمان می کند؟»
حضرت علی (علیه السّلام) فرمود:
«من یا رسول الله!»
کسی بعد وارد منزل شد و از حضرت فاطمه ی زهرا (علیهاالسّلام) پرسید:
«آیا غذایی در منزل داریم؟ مهمان گرسنه آورده ام.»
حضرت زهرا (علیهاالسّلام) ایثارگرانه فرمود:

«ما عندنا الا قوت الصبیة و لکنا نوثر به ضیفنا؛(22)
در خانه ی ما غذایی نیست، مگر به اندازه ی خوراک دختر بچّه، امّا امشب، ایثار می نماییم و گرسنگی را تحمّل می کنیم و همین مقدار غذا را به مهمان می بخشیم.»

عرب تازه مسلمانی در «مسجد مدینه» از مردم کمک خواست پیامبر (صلی الله علیه وآله و سلم) به اصحاب خود نگریست.
سلمان فارسی برخاست تا نیاز آن بیچاره را برطرف سازد؛ هر جا رفت با دست خالی برگشت.
با ناامیدی به طرف مسجد می آمد که چشمش به منزل حضرت زهرا (علیهاالسّلام) افتاد، با خود گفت:
فاطمه (علیهاالسّلام) سرچشمه ی نیکوکاری است.
درِ خانه را کوبید و داستان عرب مستمند را شرح داد.
حضرت زهرا (علیهاالسّلام) فرمود:

«یا سلمان و الذی بعث محمّدا بالحق نبیا ان لنا ثلاثا ما طعمنا و ان الحسن و الحسین قد اضطربا علی من شدة الجوع، ثم رقدا کانهما فرخان منتوفان و لکن لا ارد الخیر اذا نزل الخیر ببابی؛(23)
ای سلمان! سوگند به خداوندی که حضرت محمّد (صلی الله علیه وآله و سلم) را به پیامبری برگزید، سه روز است که غذا نخورده ایم و فرزندانم حسن و حسین (علیهم السّلام) از شدّت گرسنگی بی قراری می کردند و خسته و مانده به خواب رفته اند.
امّا من، نیکی و نیکوکاری را که در خانه ی مرا کوبیده است، رد نمی کنم.
آنگاه پیراهن خود را به سلمان داد تا در مغازه ی شمعون یهودی گرو گذاشته، مقداری خرما و جو، قرض بگیرد.
سلمان فارسی می گوید:
پس از دریافت جو و خرما به طرف منزل فاطمه (علیهاالسّلام) آمده و گفتم: دختر رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم)! مقداری از این غذاها را برای فرزندان گرسنه ات بردار.

پاسخ داد:
«یا سلمان هذا شیء امضیناه لله عز و جل لسنا ناخذ منه شیئا؛
ای سلمان! این کار را فقط برای خدای بزرگ انجام دادیم و هرگز از آن چیزی برنمی داریم.»

«خیارکم الینکم مناکبة و اکرمهم لنسائهم؛(24)
بهترین شما کسانی است که در برخورد با مردم نرم تر و مهربان تر است و ارزشمندترین مردم کسانی هستند که با همسرانشان مهربان و بخشنده اند.»

«ما یَصنَعُ الصّائِمُ بِصِیامِهِ اِذا لَم یَصُن لِسانُهُ وَ سَمعُهُ وَ بَصَرَهُ وَ جَوارِحَهُ؛(25)
اگر روزه، زبان و گوش و چشم و دست و پای روزه دار را از ارتکاب اعمال ناپسند دور نکند، روزه را می خواهد چه کند؟ [ و به چه دردش می خورد؟]»

رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) پس از سال ها تحمّل مشکلات و سفارش به صبر و بردباری، کارگری برای حضرت زهرا (علیهاالسّلام) انتخاب و سفارش های لازم را ارائه فرمودند.
روزی مشاهده کرد که کارگر منزل در حال استراحت و حضرت فاطمه ی زهرا (علیهاالسّلام) مشغول کار کردن است. علّت را پرسیدند:
حضرت زهرا (علیهاالسّلام) پاسخ دادند:

«یَا رَسُولَ الله! عَلَیَّ یَومٌ وَ عَلَیها یَومٌ؛(26)
ای رسول خدا![کار منزل را عادلانه تقسیم کردم]، روزی مال من و روزی دیگر به عهده ی او است.»

اشک در چشمان پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) حلقه زد و فرمود:
«خدا آگاه تر است که رسالت را در کدام خانواده قرار دهد.»

خداشناسی حضرت فاطمه (علیهاالسّلام):

پیامبراکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) روزی از دخترش پرسیدند:
«فاطمه (علیهاالسّلام)! چه درخواست و حاجتی داری؟ هم اکنون فرشته ی وحی در کنار من است و از طرف خدا پیام آورده است تا هر چه بخواهی تحقّق پذیرد.»
حضرت فاطمه (علیهاالسّلام) پاسخ دادند:

«شَغَلَنی عَن مسَئَلَتِهِ لَذَّةُ خِدمَتِهِ، لا حاجَةَ لِی غَیرُ النَّظَرِ اِلی وَجهِهِ الکَرِیمِ؛(27)
لذّتی که از خدمت حضرت حق می برم، مرا از هر خواهشی بازداشته است. حاجتی جز این ندارم که پیوسته ناظر جمال زیبا و والای خداوند باشم.»

شفاعت:

«اِن کُنتَ تَعمَلُ بِما أَمرنَاکَ وَ تَنتَهی عَما زَجَرناکَ عَنهُ فَأنتَ مِن شیعَتِنا وَ اِلّا فَلا؛(28)
اگر به آنچه به شما امر می کنیم، عمل می کنی و از آنچه شما را بر حذر می داریم، دوری می کنی از شیعیان مایی و الّا هرگز!!»

آن شخص پس از شنیدن پاسخی کلّی، مضطرب شد و با توجّه به ضعف ها و سستی های خود گفت:
وای بر من که همیشه در آتش جهنّم خواهم بود!
همسرش نگرانی و زاری او را با سخنان مطرح شده، خدمت حضرت زهرا (علیهاالسّلام) بازگو نمود.
حضرت فاطمه (علیهاالسّلام) پاسخ دادند:

«قُولی لَهُ: لَیسَ هَکَذا شیعَتُنا مِن خِیارِ أهلِ الجَنَّةِ وَ کُلُّ مُحِبِّینا وَ مَوالی أولِیائِنا وَ مُعادی أعدَائِنا وَ المُسلِمُ بِقَلبِهِ وَ لِسانِهِ لَنا لَیسُوا مِن شیعَتَِنا اِذا خَالَفُوا أوامِرَِنا وَ نَواهینا فِی سائِرِ المُوبِقاتِ وَ هُم مَعَ ذلِکَ فی الجَنَّةَ وَ لکِن بعدَ ما یُطَهَّرونَ مِن ذُنُوبِهِم بِالبَلایا وَ الرَّزایا أوفی عَرَصاتِ القِیامَةِ بِأنواعِ شَدائِدِها اَو فی الطَّبَقِ الأعلَی مِن جَهَنَّمَ بِعَذابِها اِلی اَن نَستَنقِذَهُم بِحُبِّنا وَ نَنقُلَهُم إلی حَضرَتِنا؛(29)
[از من] به همسرت بگو چنین نیست (که او قضاوت کرده است). شیعیان ما از بهترین افراد اهل بهشتند و همه ی دوستان ما و دوستانِ دوستان ما و دشمنانِ دشمنان ما همه در بهشت خواهند بود. آری، کسی که با قلب و زبان، تسلیم ما اهل بیت شده، امّا از اوامر ما سرپیچی کند و نواهی و موارد پرهیز را محترم نشمرد از شیعیان واقعی ما نخواهد بود.
گرچه این گروه نیز پس از پاک شدن از گناهان و تحمّل مشکلات روز قیامت و قرارگرفتن اندک زمانی در طبقات بالای جهنّم و چشیدن عذاب، اهل بهشت خواهند بود و ما به خاطر دوستی شان با ما نجاتشان داده و آنان را به پیشگاه خودمان انتقال خواهیم داد.»

پی‌نوشت‌ها:

1. بحارالأنوار، ج67، ص 249؛ ج70، ص 249؛ ج71، ص 184.
2. بحارالأنوار، ج43، ص 86؛ مناقب ابن شهر آشوب، ج3، ص 342.
3. تفسیر امام حسن عسکری(علیه السّلام)، ص 354.
4. بحارالأنوار، ج8، ص 303، ح61.
5. بحارالأنوار، ج43، ص 92؛ نوادر راوندی، ص 14.
6. تفسیر برهان، ج1، ص 282؛ بحارالأنوار، ج37، ص 103.
7. کشف الغمّة، ج1، ص 473؛ بحارالأنوار، ج43، ص143، ح11.
8. کتاب عوالم، ج11، ص 628؛ مجمع الزّوائد، ج8، ص 108.
9. بحارالأنوار، ج28، ص 303؛ دلائل الائمة، ج1، ص 14.
10. بحارالأنوار، ج43، صص 174 و 178.
11. ورقة بن عبدالله الارذی عن فضه ی امة فاطمه(علیها السّلام).
12. احقاق الحق، ج19، ص 129؛ ج10، ص 367.
13. بحارالأنوار، ج8، ص 53، ح62، کشف الغمّة، ج2، ص 57.
14. مجمع الزّوائد، ج8، ص 108.
15. کنزالعمال، ج16، ص 426، ح 45443.
16. کتاب عوالم، ج11، ص 628؛ سنن ابی ماجه، ج2، باب 22.
17. نفائس اللباب، ج3، ص 124؛ کتاب عوالم، ج11، ص 629.
18. کنزالعمّال، ج12، ص 339، ح35305.
19. مناقب، ص 380، ح428؛ بحارالأنوار، ج43، ص 91.
20. کشف الغمّه، ج2، ص 67؛ ذخائر العقبی، ص 53.
21. کشف الغمّة، ج2، ص 23؛ مکارم الاخلاق، ج1، ص 267.
22. تفسیر برهان، ج4، ص 317؛ امالی طوسی، ج1، ص 190.
23. احقاق الحق، ج10، ص 321؛ بحارالأنوار، ج43، ص 73.
24. دلائل الامامه و کنز العمال، ج7، ص 225؛ تاریخ بغداد، ج12، ص 50.
25. مستدرک الوسائل، ج7، ص 366؛ کتاب عوالم، ج11، ص 625.
26. مقتل الحسین، ص 69؛ احقاق الحق، ج10، ص 277.
27. ریاحین الشریعه، ج1، ص 105.
28. دشتی، محمّد، فرهنگ سخنان حضرت فاطمه(علیها السّلام)، ص 149.
29. بحارالأنوار، ج65، ص 155؛ تفسیر البرهان، ج4، ص 21.

منبع: راسخون


۱۳ فروردين ۹۳ ، ۱۴:۱۷ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
قلم طلایی

باید خود را آنچنان قوی کنیم که زورگویان و باجگیران جهانی، نتوانند حقی از این ملت را نادیده بگیرند

سخنرانی رهبر معظم انقلاب در حرم مطهر رضوی

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح روزجمعه در اولین روز بهار و نخستین روز سال ۱۳۹۳، در اجتماع عظیم و پُر شور زائران و مجاوران حرم مطهر امام رضا علیه‌السلام با تبریک مجدد سال نو، ابعاد مختلف نقشه کلان راه کشور در سال جدید یعنی «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» را تبیین کردند و با تشریح ماهیت، ظرفیت و الزامات تحقق مقاوم سازی اقتصاد و باید و نبایدهای عرصه بسیار مهم فرهنگ تأکید کردند: باید خود را آنچنان قوی کنیم که زورگویان و باجگیران جهانی، نتوانند حقی از این ملت را نادیده بگیرند.حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در تشریح حرف اصلی خود در سال جدید یعنی ضرورت قوی‌تر شدن ملت و کشور و افزایش اقتدار ملی به تلاش باجگیران و زورگویان جهانی برای تضییع حقوق ملتهای ضعیف استناد و خاطر نشان کردند: طبیعت جهانی که با افکار مادی اداره می شود زورگویی قدرتمندان نسبت به ضعیفان است پس باید قوی شویم وپیشرفت کنیم.رهبر انقلاب در بیان علت انتخاب شعار «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» به عنوان نقشه راه کلی سال ۹۳، به گامهای بلند و تجربیات موفق ملت و امکانات و ظرفیتهای وسیع کشور اشاره کردند و افزودند: مسیر پر افتخار «اقتدار ملی» با تمرکز مسئولان و مردم بر این شعار، با شتاب بیشتری پیموده خواهد شد.ایشان در تشریح عناصر اصلی قدرت یک ملت، برخورداری از تسلیحات پیشرفته را لازم دانستند اما افزودند: اقتصاد، فرهنگ و علم سه عنصر اصلی اقتدار ملی است که با یاری خداوند در ۱۲ سال اخیر درباره علم و دانش پیشرفتهای درخشانی داشته ایم.رهبر انقلاب اهتمام جدی درباره دو عنصر دیگر اقتدار ملی یعنی اقتصاد و فرهنگ را ضروری برشمردند و با تمرکز اولین بخش از سخنانشان بر مسئله اقتصاد افزودند: باید اقتصاد ایران را بگونه‌ای قوی کنیم که هیچ تکانه ای در جهان و هیچ کس در هیچ جای دنیا چه امریکا و چه غیر امریکا نتواند با یک تصمیم گیری و یک نشت و برخاست، بر اقتصاد کشور و معیشت مردم ما اثر بگذارد که این همان اقتصاد مقاومتی است.رهبر انقلاب با اشاره به ابلاغ سیاستهای اقتصاد مقاومتی واستقبال روسای قوا و دیگر مسئولان از این سیاستها، به طرح سه سئوال مهم و پاسخ گویی به آنها پرداختند۱- .خصوصیات سلبی و ایجابی اقتصاد مقاومتی چیست؟۲آیا این هدف تحقق پذیر است یا یک آرزو و خیال خام است؟۳ـ  اگر تحقق پذیر است الزامات آن چیست؟

ایشان در پاسخ به سئوال اول یعنی «ویژگی های اقتصاد مقاومتی» گفتند: اقتصاد مقاومتی یک الگوی علمی متناسب با نیازهای کشور است که البته بسیاری از کشورهای دیگر نیز برای کاهش تاثیر پذیری خود از تکانه های اجتماعی و اقتصاد جهانی، متناسب با شرایط خاص خود، به آن روی آورده اند.درون زا بودن و تکیه بر ظرفیتها و امکانات داخلی در عین برونگرایی و تعامل صحیح با اقتصاد دیگر کشورها، دومین ویژگی اقتصاد مقاومتی بود که رهبر انقلاب بیان کردندایشان افزودند: متاسفانه برخی قلم ها و زبانها تلاش می کنند با طرح شبهاتی نظیر محدود و محصور شدن اقتصاد ایران، راه مقاوم سازی اقتصاد کشور و سعادت ملت را سد کنند در حالیکه اقتصاد مقاومتی با جامعه جهانی تعاملی صحیح خواهد داشت.حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بیان سومین ویژگی اقتصاد مقاومتی خاطرنشان کردند این اقتصاد، اقتصاد دولتی نیست بلکه «مردم بنیاد» است. البته مسئولین موظفند با آماده سازی شرایط و هدایت و کمک، راه را برای حضور مردم و سرمایه های مردمی آماده کنند.اقتصاد دانش بنیان در عین استفاده از تجربیات و مهارتهای فعالان صنعتی و کشاورزی، تعبیر دیگری بود که رهبر انقلاب برای افزایش درک عمومی از ویژگی های اقتصاد مقاومتی، مورد استفاده قرار دادند.توجه به عدالت اقتصادی و اجتماعی در عین توجه به شاخصهای رایج اقتصادی جهان نظیر رشد ملی و تولید ناخالص ملی و موثر بودن اقتصاد مقاومتی در همه شرایط چه تحریم و چه غیر تحریم آخرین ویژگی هایی بود که رهبر انقلاب در پاسخ به سئوال اول یعنی خصوصیات سلبی و ایجابی اقتصاد مقاومتی بیان کردند.سخنان ایشان در اجتماع عظیم زائران و مجاوران رضوی با پاسخگویی به یک سئوال خاص ادامه یافت: آیا اقتصاد مقاومتی یک توهم و خیال و آرزو نیست؟ ایشان قاطعانه و مستند به اطلاعات و واقعیات به این سئوال پاسخ منفی دادند.رهبر انقلاب خاطر نشان کردند: ظرفیتهای عظیم نیروی انسانی از جمله جمعیت جوان، ده میلیون دانش آموخته‌ی دانشگاهی، بیش از ۴ میلیون دانشجو و میلیونها نیروی ماهر و مجرب صنعتی و غیر صنعتی، در کنار منابع طبیعی فراوان و بسیار پر ارزش، موقعیت جغرافیایی کم نظیر و زیرساختهای نرم افزاری و سخت افزاری، نشان می دهد که اقتصاد مقاومتی حتماً قابل تحقق است.ایشان افزودند: البته ممکن است کسی بگوید شرایط تحریم اجازه استفاده از این ظرفیتهای فوق العاده را نمی دهد اما مگر ما در همین شرایط در عرصه های علمی و دفاعی از جمله نانو، هسته ای، سلولهای بنیادی و صنایع دفاعی و موشکی به پیشرفتهای خیره کننده دست نیافتیم؟رهبر انقلاب تاکید کردند: با توجه به این واقعیات اگر عزم خود را جزم کنیم، دست بدست یکدیگر دهیم و چشممان بدست دشمن نباشد که چه زمانی تحریم ها را برمی دارد یا برنمی دارد، در عرصه های دیگر از جمله اقتصاد نیز حتماً به اقتدار ملی دست می یابیم.الزامات تحقق اقتصاد مقاومتی سومین سئوالی بود که به علت اهمیت آن، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، بخشی از سخنانشان در اولین روز سال جدید را به آن اختصاص دادند.پاسخ ایشان در این زمینه بر چهار ضرورت متمرکز بود: ۱- حمایت همه جانیه مسئولان از تولید ملی به عنوان حلقه اساسی پیشرفت کشور ۲- اهمیت دادن صاحبان سرمایه و تولید گران به افزایش بهره وری و تولید ملی ۳- ترجیح صاحبان سرمایه به فعالیت در عرصه های تولیدی بجای حضور در عرصه های غیر تولیدی و ۴- پایبندی ملت به استفاده از تولیدات داخلیایشان در توضیح نکته چهارم افزودند: نمی گویم خرید جنس خارجی حرام است اما عرض می کنم مصرف کالاهای داخلی برای مقاوم سازی اقتصاد و پیشرفت کشور یک ضرورت مهم است و بر همه‌ی مسائل از جمله اشتغال و افزایش کیفیت تولیدات داخلی اثر مثبت می گذارد که البته وظیفه مسئولان و مدیران در این زمینه بیشتر از دیگران است.رهبر انقلاب پس از جمع‌بندی این بخش از سخنانشان و تاکید بر همکاری و نقش آفرینی همه مردم و مسئولان در مقاوم سازی پایه های اقتصاد، به موضوع فرهنگ پرداختند و تأکید کردند: این موضوع حتی از اقتصاد هم مهمتر است.حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در تشریح علت اهمیت فرهنگ، خاطر نشان کردند: فرهنگ مثل هوایی است که چه بخواهیم چه نخواهیم باید تنفس کنیم، بنابراین اگر تمیز باشد یا آلوده، اثر متفاوتی را برجامعه و کشور خوا هد داشت.ایشان با استناد به تأثیر بی بدیل فرهنگ در نگاه مردم به مسائلی نظیر تولید داخلی، قانونگرایی و خانواده افزودند: همه رفتارهای روزمره، عادات و «نگاه اقتصادی، اجتماعی و سیاسی» مردم از فرهنگ آنها الهام می گیرد، بنابراین باورهای فرهنگی به همه مسائل و عرصه های دیگر سایه می اندازد و مهمتر است.رهبر انقلاب تمرکز دشمنان بر موضوع فرهنگ را ناشی از اهمیت فوق العاده این موضوع دانستند و تاکید کردند: مسئولان فرهنگی، باید با حساسیت و هوشیاری مراقب رخنه های بسیار خطرناک فرهنگی باشند و به وظایف ایجابی و دفاعی خود در این زمینه عمل کنند.حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به تأثیر منفی تقصیرات، کم کاریها و بی‌برنامه‌گی‌های داخلی بر فرهنگ عمومی خاطرنشان کردند: همه مشکلات فرهنگی ناشی از فعالیتهای دشمنان نیست اما نباید این فعالیتهای مخرب سی و پنج ساله دشمنان را انکار کرد یا نادیده گرفت.ایشان «آزادی» را از شعارهای اساسی انقلاب و پایه های جمهوری اسلامی برشمردند و افزودند: حساسیت مسئولان درباره رخنه ها و انحرافات فرهنگی هیچ منافاتی با آزادی ندارد، چرا که آزادی به عنوان نعمت بزرگ الهی با ولنگاری، بی‌تفاوتی و رها سازی کاملا متفاوت است.رهبر انقلاب با تأکید بر اینکه آزادی بدون ضابطه معنی ندارد،

 

 

به پایبندی شدید مدعیان غربی آزادی به خطوط قرمز خود اشاره و یاد آوری کردند: در اروپا کسی جرأت نمی کند درباره هولوکاست که واقعیت و چگونگی آن معلوم نیست، ابراز تردید کند، آن‌وقت از ما توقع دارند که خطوط قرمز انقلاب و اسلام را نادیده بگیریم.حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به برخی مسائل موجود افزودند: اگر کسی روح استقلال ملی را با تمسخر نشانه رود، وابستگی را تئوریزه کند، به مبانی اخلاقی و دینی جامعه اهانت کند، شعارهای اصلی انقلاب را مورد تعرض قرار دهد، زبان فارسی و خلقیات ملت را محقر جلوه دهد و ضمن ترویج اباحه گری، روح عزت ملی جوان ایرانی را نشانه رود، آیا باید در مقابل فعالیتهای مخرب او، بی اعتنا بود؟ایشان با اشاره به تحمل ناپذیری غربی‌ها درباره مسائلی نظیر حجاب و تعصب کور آنان درباره مردم برخی کشورها افزودند: این ها نشانه هایی از تحمل پذیری غربی است که برخی هاملت نجیب و با فرهنگ ایران را به آن ترغیب می کنند!رهبر انقلاب خطاب به مسئولان دستگاههای فرهنگی و تبلیغاتی که مستقیم یا غیر مستقیم به دولت مربوط می شوند، تاکید کردند: از هوچی گری رسانه های بیگانه و یا رسانه هایی که زبان بیگانه را در کام دارند نهراسید و رفتار خود را با آنها تنظیم نکنید.حضرت آیت‌الله خامنه‌ای پس از تشریح وظایف و مسئولیتهای سنگین مسئولان دستگاههای فرهنگی افزودند: نکته مهمترِحرف من در باب فرهنگ خطاب به جوانان مومن و انقلابی است که بصورت خود جوش و بااراده و ابتکار در سراسر کشور به فعالیتهای فرهنگی مشغولند و کارهای بسیار خوبی انجام داده اند.ایشان به این جوانان تاکید کردند: عزیزان من کار را هر چه جدی تر ادامه دهید چراکه فعالیتهای فرهنگی شما از اول انقلاب، نقش مهمی در ایستادگی و پیشرفت کشور ایفا کرده است.رهبر انقلاب خطاب به مراجع فرهنگی از جمله علما، اساتید، روشنفکران انقلابی و هنرمندان متعهد نیز یک توصیه مهم داشتند: نگاه نقادانه خود را نسبت به اوضاع فرهنگی حفظ کنید و با منطق محکم و بیان روشن و صریح، به مسئولان تذکر دهید.ایشان البته تاکید کردند: در این زمینه باید از تهمت زنی، جنجال آفرینی و تکفیر کاملا خودداری کرد و مجموعه انقلابی کشور اعم از جوانان مومن و بزرگان و نخبگان، با منطق محکم و نگاه نقادانه، نقاط ضعف را برخ ما مسئولین بکشندکه این همان عزم ملی و مدیریت جهادی در زمینه فرهنگ است.حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بخش دیگری از سخنانشان با شاره به نامگذاری سال ۹۲ به عنوان «حماسه سیاسی وحماسه اقتصادی» افزودند: در بحث حماسه سیاسی مردم آنچه را که انتظار می رفت خلق کردند و با دو حرکت بزرگ خود یکی در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم و دیگری درراهپیمایی عظیم و سراسری ۲۲ بهمن، حماسه سیاسی را محقق ساختند.رهبر انقلاب اسلامی دو حادثه‌ی بزرگ انتخابات یازدهم و راهپیمایی ۲۲ بهمن را رسانه هایی فراگیر و گویا در زمینه واقعیات کشور و ملت ایران در برابر هجمه‌ی رسانه های مغرض جهانی خواندند.ایشان تاکید کردند: نکته‌ی مهم در مورد انتخابات در نظام اسلامی این است که از اول انقلاب تا امروز نصاب شرکت مردم در انتخابات مکرر، پایین نیامده و در انتخابات یازدهم ریاست جمهوری نیز با حضور ۷۲ درصدی مردم، یک نصاب برجسته به ثبت رسید.رهبر انقلاب افزودند: معنی حضور مستمر مردمی در صحنه، ثبت و نهادینه شدن مردم سالاری دینی در جمهوری اسلامی است که باید قدر این نعمت را دانست اما متاسفانه برخی از جمله در انتخابات ۸۸ در مقابل این نعمت بزرگ ناسپاسی کردند.ایشان سپس به حضور گسترده تر و پر شورتر مردم در راهپیمایی ۲۲بهمن سال ۹۲ پرداختند و علت واقعی این حضور برجسته را سیاستهای جبهه استکبار در مواجهه با مردم ایران و لحن بی ادبانه و توهین آمیز آمریکاییها در برابر ملت خواندند.حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: در حالی که مذاکرات هسته ای در جریان بود سیاستمداران آمریکایی با لحنی بی ادبانه تلاش کردند تا نشان دهند مردم ایران از حرف و اصول خود صرف نظر کرده اند اما ملت با حساسیت و غیرت، انگیزه‌ی بیشتری برای حضور در صحنه پیدا کرد و نشان داد پای جمهوری اسلامی و پرچم برافراشته‌ی اسلام و نظام اسلامی با همه وجود ایستاده است.حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پایان سخنانشان به ناکامی آمریکا در مناطق مختلف جهان از جمله فلسطین، سوریه، عراق، افغانستان و پاکستان اشاره و خاطر نشان کردند: واقعیات جامعه جهانی براساس خواسته های امریکا به پیش نمی رود.رهبر انقلاب افزودند: در کشور عزیز ایران نیز، سی و پنج سال خصومت دشمنان عنود ملت، به برکت حضور مردم به نتیجه مورد نظر آنها نرسیده است.ایشان یاد آوری کردند: افراد موثر در دولت آمریکا صریحا گفتند تحریمها را تشدید کرده ایم تا مردم را علیه نظام اسلامی به خیابانها بکشانیم و انقلاب را ریشه کن کنیم، اما حضور پرشور و آگاهانه ملت آنان را بار دیگر ناکام گذاشت.رهبر انقلاب در پایان سخنانشان افزودند: به توفیق الهی آینده‌ی روشن این سرزمین عزیز متعلق به جوانان میهن است و دشمن همچنان محکوم به شکست و ناکامی است.قبل از این دیدار، آیت‌الله واعظ طبسی نماینده ولی فقیه و تولیت آستان قدس رضوی در سخنانی با اشاره به پایبندی ملت به مسیر پر افتخار استقلال و عزت ملی گفت: با همت مردم و مسئولان شعار سال جدید مبنی بر اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی تحقق می پذیرد.

منبع:khamenei.ir 

 


۰۱ فروردين ۹۳ ، ۱۴:۰۰ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
قلم طلایی