سخنان حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مدظلعه العالی)

رأی مردم حقّ‌النّاس است.  

رأی مردم هم به معنای واقعی کلمه حقّ‌النّاس است؛ حقّ‌النّاس است. وقتی می‌آید برادر و خواهر ایرانی در انتخابات شرکت میکند و رأی در صندوق می‌اندازد، رعایت این حقّ او واجب شرعی است، واجب اسلامی است؛ در این امانت او نباید خیانت کرد؛ واقعاً حقّ‌النّاس است. نتیجه‌ی آراء هم هرچه شد، بایستی به آن ملتزم بود؛ این هم حقّ‌النّاس است. اینکه ما در سال ۸۸ در مقابل کسانی که اصرار میکردند باید انتخابات باطل بشود ایستادیم، به‌خاطر همین بود که از حقّ‌النّاس دفاع کردیم. چهل میلیون [نفر] -بالاترین نصاب انتخابات- در سال ۸۸ در [دادن‌] آراء شرکت کردند. خب، یک نتیجه‌ای داد. هر کسی [هم‌] برنده‌ی این انتخابات میشد، ما همین‌جور می‌ایستادیم، دفاع میکردیم. بنده از حقّ‌النّاس دفاع کردم، از حقّ مردم دفاع کردم. باز هم هر وقتی که مردم رأی بدهند -به هر کسی که مردم بپسندند و بپذیرند و رأی بدهند- بنده از رأی مردم دفاع خواهم کرد؛ پشت سرِ مردم خواهم ایستاد. رأی مردم حقّ‌النّاس است. ۹۴/۰۶/۱۸



سه هشدر مهم در خصوص انتخابات :

هشدار مقام معظم رهبری  درباره سه موضوع مهم انتخابات اخیر که از آن اظهار نگرانی کرده‌اند.

۱. ورود عناصر نفوذی به مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان: «آمریکایی‌ها به این انتخابات چشم طمع دوخته‌اند.» آن‌ها می‌خواهند «عنصر نفوذی را وارد مجلس کنند.» آن وقت آن عنصر «مثل موریانه از داخل میجَود و پایه‌ها را سست میکند» تا در ایران تغییرات مورد نظر دشمنان انجام شود.
۲. ارائه‌ی فهرست انتخاباتی با مقاصد فاسد و غیرانقلابی: جریان غرب‌گرا و جریان نفوذی در این انتخابات حضور پیدا می‌کنند. آن‌ها با «مقاصد فاسد و غیر انقلابی، فهرست انتخاباتی پیشنهاد خواهند داد.» راه نفوذ اینگونه بازخواهد شد.
۳. مأیوس کردن مردم از انتخابات: برخی با گفتن حرف‌های مختلف «مردم را از انتخابات مأیوس» می‌کنند. گفتن مداوم و پرتکرار حرف‌هایی مانند انتخابات آزاد، تخلف گسترده، تقلب و... تلاش عده‌ای است تا ذهن مردم نسبت به انتخابات مخدوش شود. مردم حضورشان در انتخابات برای کشور امنیت، در بین دوستانش اعتبار و در بین دشمنانش ابهت خواهد آورد

 رهبر انقلاب اسلامی در مقابل این سه جریان، چند توصیه مهم به آحاد مردم کردند:

یک: با روشنگری و بدون تهمت زدن، بدون مصداق معیّن کردن اذهان به موضوع نفوذ روشن شود. ۱۳۹۴/۱۰/۱۴
دو: درست انتخاب‌کردن» وظیفه و تکلیف مردم است. اعتماد به فهرستی که «آدمهای متدیّن و مؤمن و انقلابی‌» معرفی کرده‌اند راهی برای انجام این تکلیف است. ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
سه: همه مردم در انتخابات شرکت کنند. حضور همه مردم چه آن‌هایی که «نظام را قبول ندارند» اما کشور و اعتبار آن برایشان مهم است و چه آن‌هایی که «ممکن است رهبری را قبول نداشته باشند» اما به نظام جمهوری اسلامی علاقمند هستند؛  برای اسلام، نظام و ملت آبرو خواهد بود. ۱۳۹۴/۱۰/۱۹

این همان دستورالعملی است که باعث می‌شود هم «انقلاب ماندگار شود» و هم خداوند در دل‌های ملت «سکینه و آرامش» بنشاند که لَقَد رَضِیَ اللهُ عَنِ المُؤمِنینَ اِذ یُبایِعونَکَ تَحتَ الشَّجَرَةِ فَعَلِمَ ما فی قُلوبِهِم فَاَنزَلَ السَّکینَةَ عَلَیهِم. (سورهی فتح، بخشی از آیهی (18)



 

محور های مهم بیانات امام خامنه ای درباره انتخابات30/10/1394

1.ملت ایران، پیروز قطعی همه‌ی انتخابات‌ها:

انتخابات یک مسابقه‌‌ى ملّى است...  وقتى تیمهاى ورزشى خوب بازى کنند چه تیم الف چه تیم ب چه تیم پ، اگر بُرد فدراسیون از بازى قوى و سالم اینها به خود میبالد. انتخابات هم همین‌‌جور است... حالا هر کسی ببرد هرکسى ببازد. در واقع بُرد و باختى براى ملّت وجود ندارد؛ ملّت در هر صورت برنده است.

2. عوامل تأمین سلامت انتخابات:

 ۱. مشارکت عمومی و حضور همگانی ملت ایران

       2 . بصیرت عمومی مردم و انتخاب افراد صالح:

      ۳. تمکین همگانی در مقابل قانون و نهادهای قانونی

      4. پرهیز نامزدها از اهانت، تهمت و غیبت نسبت به یکدیگر

      ۵. پرهیز از بدبین کردن مردم نسبت به انتخابات

      ۶. پرهیز نامزدها از وعده‌ها و شعارهای غیر عملی و غیرقانونی

       ۷. رعایت صداقت در حرف زدن و رفتار با مردم
    (تذکر: پرهیز از متهم کردن جریان مؤمن و انقلابی به تندروی)

3.شاخص‌هایِ انتخاب افرادِ صالح:

   ۱. کسى که خودش را سِپر بلاى مشکلات کشور قرار بدهد.

   ۲. کشور را به دشمن نفروشد.

   ۳. فانى در خدمات، مصالح و منافع عمومى مردم باشد.

   ۴. مصالح کشور را براى رودربایستى با این و آن، زیر پا نگذارد.

4. شکرگزاری واقعی نعمت انتخابات با برگزاری خوب و سالمِ آن

انتخابات یک نعمت بزرگ و یک فرصت بزرگ است؛ شکرگزارى لازم دارد؛  شکرگزارى‌اش به این است که همه‌مان در هرجا که هستیم سعى کنیم، این را خوب و سالم برگزار کنیم. نگذاریم با رفتارهاى ما، با حرفهاى ما، با بعضى از نسنجیده‌گوئى‌هائى که گوشه‌وکنار انسان میشنود؛ این عمل بزرگ، این حرکت بزرگ، این افتخار بزرگ نگذاریم که مشوّش و مشوّه بشود، این را حواسمان باشد.

چرا انتخابات خبرگان مهم است؟

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، مجلس خبرگان رهبری را به‌عنوان «مهم‌ترین رکنِ نظام اسلامی» معرفی کرده و بر جایگاه اثرگذار و بی‌بدیل آن تأکید کرده‌اند. ایشان در دیدار مردم قم با اشاره به اهمیت جایگاه مجلس خبرگان فرمودند: «مجلس خبرگان بنا است که رهبر انتخاب کنند؛ آن روزی که رهبر فعلی در دنیا نباشد یا رهبر نباشد، باید اینها رهبر انتخاب بکنند. چه کسی را انتخاب خواهند کرد؟ آیا کسی را انتخاب خواهند کرد که در مقابل هجمهی دشمن بِایستد، به خدا توکّل کند، شجاعت نشان بدهد، راه امام را ادامه بدهد؟ ... یا کسی را انتخاب میکنند که جور دیگری است؟ این خیلی مهم است. کسی را شما میخواهید برای مجلس خبرگان انتخاب بکنید که در واقع، او رهبر را انتخاب خواهد کرد که کلید حرکت انقلاب در دست او است.»

 1.خبرگان مهم‌ترین رکنِ نظام است:

اجتماع خبرگان رهبری در نظام جمهوری اسلامی، تعیین‌کننده‌ترین و مهم‌ترین رکن از ارکان این نظام است. هیچ‌کدام از ارکان نظام جمهوری اسلامی -چه آنچه به تقنین و چه آنچه به اجرا و غیر آنها ارتباط پیدا میکند- از لحاظ تعیین‌کننده بودن و آثار ماندگاری باقی گذاشتن، به اهمیت این اجتماع نیست. این معنا موجب میشود که مسؤولیت این جمع و آحاد تشکیل‌دهنده‌ی آن، عظمت پیدا کند.
این جملات رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره‌ی مجلس خبرگان رهبری نمایانگر جایگاه بی‌بدیل و تعیین‌کننده‌ی این مجلس در ساختار سیاسی جمهوری اسلامی است. نهادی که با هیچ‌ یک از ارکان حکومتی قابل مقایسه نبوده و در سطحی بالاتر به نقش‌آفرینی می‌پردازد. اما دلیل این تأکید ویژه بر جایگاه مهم خبرگان رهبری نسبت به سایر ارکان نظام اسلامی چیست؟با نگاهی به بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای می‌توان به این پرسش پاسخی روشن داد.

2.متمایزکننده الگوی جمهوری اسلامی از دیگر الگوهای سیاسی:به تعبیر رهبر انقلاب، مجلس خبرگان یکی از تمایزات نظام جمهوری اسلامی با سایر نظام‌های سیاسی است))مسئله‌ی خبرگان و مجلس خبرگان یک مسئله‌ی بسیار مهم و استثنائی است؛ یکی از تمایزات نظام جمهوری اسلامی این است.((
برای فهمِ جایگاه خاص و متمایزکننده‌ی مجلس خبرگان در ساختار نظام اسلامی و چرایی آن باید به مسئولیت‌های مهم و ویژگی‌های خاص این نهاد نگاهی دقیق داشت. انتخاب‌هایی که در این مجلس توسط مردم و معتمدین آنان صورت می‌پذیرد جایگاهی ویژه به این مجلس بخشیده و آن را به «مظهر حضور مردم» و «مردم‌سالاری اسلامی» تبدیل می‌کند:

دو انتخابات مهم در این مجلس انجام میگیرد: یکی انتخاب به‌وسیله‌ی مردم که معتمدین خودشان را معیّن میکنند و انتخاب میکنند که این معتمدین عمده‌ی کارشان هم انتخابی است که بعداً آنها خواهند کرد؛ انتخاب دوّم، [یعنی‌] انتخاب رهبری. دو انتخاب در اینجا وجود دارد؛ یعنی مجلس خبرگان مظهر حضور مردم و مظهر مردمی بودن و دخالت آراء مردم و سلایق مردم است؛ هیچ نهاد دیگری را ما به این شکل نداریم که دو انتخاب در دل آن وجود داشته باشد که نشان‌دهنده‌ی اراده‌ها و نیّتهای مستقل باشد. انتخاب دوّم هم انتخاب رهبری است... مظهر مردم‌سالاری اسلامی به‌طور کامل و تام و تمام در واقع این مجلس است

 3.افراد باتقوا، عالم و انقلابی را انتخاب کنید:
با درکِ نقش‌آفرینی مجلس خبرگان رهبری به‌عنوان مهم‌ترین رکنِ نظام می‌توان به اهمیت و حساسیت‌ِ خاص انتخابات آن نیز پی برد تا آنجا که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از آن به‌عنوان «مهم‌ترین و حساس‌ترین انتخابات کشور» تعبیر می‌کنند. اهمیت این انتخابات آنجا روشن‌تر می‌شود که به نقشِ رهبری به‌عنوان «کلیددارِ حرکت انقلاب» توجه کرده و این نکته به‌درستی درک شود که «آینده‌ی انقلاب اسلامی» و «ماندگاریِ» آن در گرو تشخیص و انتخاب درست و به‌موقع خبرگان است:
«
اهمیت انتخابات خبرگان -که شاید هیچ کدام از انتخاباتهای کشور به این درجه‌ی از اهمیت و حساسیت نباشد- در این است که با این انتخابات، مردم افراد خبره‌ی مورد اعتماد خودشان را انتخاب می‌کنند تا اینها آماده‌ی به کار باشند برای لحظه‌ی حساس فقدان رهبری در کشورآن روزی که رهبر فعلی در دنیا نباشد یا رهبر نباشد، باید اینها رهبر انتخاب بکنند. چه کسی را انتخاب خواهند کرد؟ آیا کسی را انتخاب خواهند کرد که در مقابل هجمه‌ی دشمن بِایستد، به خدا توکّل کند، شجاعت نشان بدهد، راه امام را ادامه بدهد؟ آیا چنین کسی را انتخاب میکنند یا کسی را انتخاب میکنند که جور دیگری است؟ این خیلی مهم است. کسی را شما میخواهید برای مجلس خبرگان انتخاب بکنید که در واقع، او رهبر را انتخاب خواهد کرد که کلید حرکت انقلاب در دست او است؛ این خیلی اهمّیّت دارد.

حقیقت این است که «ماندگاری انقلاب» و ادامه‌ی حرکتِ انقلابی ملت ایران بر اساس «مکتب و خط امام خمینی(ره)» در گرو عملکرد صحیح و زمان‌شناسانه‌ی خبرگان ملت است. چنانچه خبرگانی عالم و انقلابی به نمایندگی از مردم در مجلس خبرگان رهبری حضور داشته و عملکردی درست و به‌موقع داشته باشند، این حرکت ادامه خواهد یافت.در این چارجوب و با فهم‌ِ دقیق این حساسیت‌ها است که رهبری، مردم را در این انتخابات به عمل کردن براساسِ «بصیرت» و انتخاب افرادِ «صالح، مؤمن، دارای قدرت تشخیص، باتقوا، عالم و انقلابی» سفارش می‌کنند:   

نکته‌یی که مهم است، این است که ملت در انتخاب خبرگان، باید با بصیرت عمل کند. چشمهایتان را باز کنید، از خدا مدد بخواهید و ببینید که چه کسانی را انتخاب می‌کنید. افراد صالح، مؤمن، لایق، افرادی که می‌توانند مصلحت دین و دنیای مردم را تشخیص بدهند، افرادی که دارای تقوای کافی هستند و آنها را از لغزش باز می‌دارد، افراد عالم، انقلابی و کسانی را که تجربه‌ی سالهای گذشته نشان داده است که در خط درست حرکت کرده‌اند و راه درست را شناخته‌اند، انتخاب کنید. این، چیز خیلی مهمی است.
.5
بستن درِ امید به روی دشمن؛ علت مخالفت‌ها با مجلس خبرگان :

حقیقت این است که «ماندگاری انقلاب» و ادامه‌ی حرکتِ انقلابی ملت ایران بر اساس «مکتب و خط امام خمینی(ره)» در گرو عملکرد صحیح و زمان‌شناسانه‌ی خبرگان ملت است. چنانچه خبرگانی عالم و انقلابی به نمایندگی از مردم در مجلس خبرگان رهبری حضور داشته و عملکردی درست و به‌موقع داشته باشند، این حرکت انقلابی ادامه یافته و درهای امید بر روی دشمنان بسته می‌شود:
«
همه‌ی چشمها به ایران دوخته شده بود که امام بزرگوار ما، کی از دست این مردم گرفته شود. برای آن روز نقشه‌ها کشیده و امیدها بسته بودند! ده سال منتظر آن روز نشسته بودند که فرا برسد. روز چهاردهم خرداد ۱۳۶۸ از نظر دشمنان این ملت و دشمنان انقلاب، یک روز بسیار مهم و تعیین‌کننده بود. مجلس خبرگان نگذاشت این خلا به وجود آید. البته آنها شخص حقیری مثل این ناچیز را برای کشیدن این بار سنگین انتخاب کردند. این هم قضای الهی بود؛ مایه‌ی شرمندگی این بنده‌ی حقیر بود؛ اما با قطع نظر از این‌که تعیین خبرگان متوجه چه کسی و چه شخصی بود، این مطلب از نظر دشمن و دوست و در سطح عالم، بسیار اهمیت داشت که امام بزرگوار در شب چهاردهم خرداد، ملت ایران را به فراق خودشان مبتلا کردند و به جوار الهی رفتند. روز چهاردهم غروب نشده بود، که مجلس خبرگان کار خودش را انجام داد و همه‌ی درهای امید را بر روی دشمنان بست. دشمن این را دیده است. علت مخالفت دشمنان مستکبر جهانی با مجلس خبرگان این است.


کسی از شما دعوت نکرده است

پاسخ به دو سوال انتخاباتی از بیانات رهبر انقلاب اسلامی
«
حتّی آن کسانی که نظام را قبول ندارند، برای حفظ کشور، برای اعتبار کشور بیایند در انتخابات شرکت کنند.» ۹۴/۱۰/۱۹
این جمله، یکی از سخنان مکرر رهبر انقلاب اسلامی در تثبیت پشتوانه مردمی نظام است که در هفته‌های گذشته دستاویز برخی افراد و گروه‌ها قرار گرفت تا فشارهایی را به این بهانه به شورای نگهبان وارد کنند. حضرت آیت‌الله خامنه ای اما چند روز بعد در توضیح و تبیین این سخنان گفتند: «بنده گفته‌ام و باز هم میگویم که آن کسانی که حتّی نظام را قبول ندارند بیایند در انتخابات شرکت کنند، رأی بدهند، امّا نه‌اینکه کسی که نظام را قبول ندارد، بخواهند مجلس بفرستند».
۱. مخاطب دعوت عمومی رهبر انقلاب برای انتخابات چه کسانی هستند؟

عموم ملت ایران نشان داده‌اند که معتقد و همراه با نظام اسلامی هستند و دعوت همیشگی رهبر انقلاب متوجه آنها است.  علاوه بر آنها حتی در میان همین مردم کسانی هستند که به جمهوری اسلامی اعتقادی ندارند اما به «اعتبار ایران» و «امنیتی» که در آن هست «معتقدند».  یعنی عملکرد جمهوری اسلامی را در برخی حوزه‌ها می‌پسندند. این‌ها کسانی هستند که برای استمرار این کارآمدی به صحنه انتخابات می‌آیند.
عده‌ای دیگر هم هستند که ممکن است روش و راه مدیریت کنونی جمهوری اسلامی را نپسندند. حتی ممکن است شخص «رهبری را قبول نداشته باشند» اما به آرمان‌ها و اصول انقلاب اسلامی معتقد باشند. این گروه برای افزایش اعتبار میراث امام و تقویت اصول او به میدان می‌آیند. زیرا  انتخابات استمرار راه انقلاب بوده و قاعده مردم‌سالاری، چرخش سلایق درون خانواده انقلاب است.
 

۲. آیا ضد انقلاب هم مخاطب دعوت رهبر است؟

اما جریانی نگران این مشارکت و افزایش اعتبار ایران و جمهوری اسلامی است. ضدانقلاب نه به آرمان‌های انقلاب معتقد است و نه اعتباری که امروز ایران دارد را می‌پسندد. او به ایران نمی‌اندیشد و از همان ابتدای انقلاب دنبال برهم زدن مردم‌سالاری دینی بوده است. حال همین ضد انقلاب و دنباله‌روهایش، نظام اسلامی را متهم به سوءاستفاده از رأی مردم می‌کنند. منطق جمهوری اسلامی ایران مشخص است. حفظ و تقویت این حصار امن، در گرو تقویت جمهوری اسلامی است و نظامی که در مدت حیات خود این امنیت را برقرار کرده است؛ اگر راه برای ورود ضد انقلاب به مراکز تصمیم‌گیری نظیر مجلس باز کند، در واقع این حصار امن را به خطر انداخته است.
آیا کسانی که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون، از هیچ جنایت و کارشکنی و همراهی با نظام سلطه در جهت براندازی و تضعیف نظام دریغ نکرده‌اند، با حضور خود در مجلس، ‌موجب تامین آن امنیت و تقویت اصول آن می‌شوند؟ بنابراین کسی از ضد انقلاب نه برای شرکت در انتخابات و نه برای حضور در مجلس دعوت نکرده است.


انتخابات؛ تأمین‌کننده امنیت

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار مردم قم فرمودند: «حضور مردم یکی از آن عناصری است که دشمن را ناکام میکند. اینکه ما تکیه میکنیم، تأکید میکنیم، اصرار می‌ورزیم بر اینکه مردم همه شرکت کنند در انتخابات و من بارها این را قبلاً گفته‌ام که حتّی آن کسانی که نظام را قبول ندارند، برای حفظ کشور، برای اعتبار کشور بیایند در انتخابات شرکت کنند. ممکن است کسی بنده را قبول نداشته باشد، عیبی ندارد امّا انتخابات مال رهبری نیست، مال ایران اسلامی است، مال نظام جمهوری اسلامی است. همه باید بیایند در انتخابات شرکت کنند؛ این موجب میشود که نظام جمهوری اسلامی تقویت بشود، پایداری آن و ماندگاری آن تأمین بشود، کشور در حصار امنیّت کامل باقی بماند۱۳۹۴/۱۰/۱۹


چهار توصیه کلیدی به مسئولین درباره انتخابات

بیانات رهبر انقلاب در دیدار ۱۹ بهمن با نیروی هوایی ارتش حاوی نکات جدیدی درباره‌ی «انتخابات» بود. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای چند نکته را به عنوان «توصیه» و «تذکر» خطاب به مسئولین کشور مطرح کردند:

۱. افکار عمومی را مشوش و مردد نکنید

رهبر انقلاب با اشاره به برخی از حرفهای مطرح شده در فضای سیاسی و رسانه‌ای نسبت به طرح مطالبی که مایه‌ی «تشویش و تردید در دلهای مردم» می‌شود تذکر دادند: «حرفهایی این روزها زده میشود...که مایه‌ی تشویش افکار عمومی و مایه‌ی تردید دلهای مردم میشوند؛ حرفهای نامناسب و غلط، فقط با نگاه سیاسی به مسائل نگاه کردن، نگاه خدایی را بکلّی کنار گذاشتن؛ از این حرفها گاهی این روزها شنیده میشود.»

۲. از مسائل اساسی کشور غفلت نکنید

رهبری با اشاره به مقطعی بودن انتخابات به مسئولین توصیه کردند: «مسائل تبلیغاتی و روزنامه‌ای انتخابات، مسئولین کشور را از مسائل مستمر و دنباله‌دار و اساسی غافل نکند... آنچه باقی میماند، مسائل اساسی کشور است...[انتخابات]، مسئله‌ی گذرا است؛ کسانی که باید فکر کنند دارند فکر میکنند، کسانی که باید عمل کنند دارند عمل میکنند؛ مسئولین کشور ذهنشان را به این چیزها مشغول نکنند.»

۳. به فکر رونق تولید و رفع رکود باشید

در ادامه‌ی همین بحث حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای مجدداً مسئله‌ی «اقتصاد» و «مقاوم‌سازی» آن را یکی از این موضوعات مهم کشور دانسته و وظایف مسئولین در این زمینه را مورد تأکید قرار دادند: «ما اگر وابسته‌ی به نفت نباشیم، ما اگر تولید داخلی‌مان را تقویت بکنیم، آن روزی که نفت از صد دلار می‌آید به بیست‌وچند دلار، دیگر تنمان نمیلرزد. ما اگر بتوانیم تولید داخلی را رونق بدهیم، رکود را از بین ببریم، آن‌وقتی که دشمن واردات فلان کالا را محدود میکند، ممنوع میکند، ما خم به ابرو نمی‌آوریم... به فکر اقتصاد باشید.»

۴. دشمن را فراموش نکنید

یکی دیگر از تذکرات رهبری به فراموش نکردن «نقش دشمنان» و توطئه‌های آنان برمی‌گشت. در این زمینه رهبر انقلاب نسبت به «غفلت از دشمن» در همه‌ی عرصه‌ها و از جمله در «اظهارنظرها و موضع‌گیری‌ها» تذکر دادند: «دشمنها را نبایستی از یاد برد... توجّه کنیم که نقش این دشمن چیست و در همه‌ی مسائل براساس این سیاست‌گذاری کنیم، براساس این قانون‌گذاری کنیم، براساس این اقدام کنیم، براساس این حرف بزنیم.»

احکام ویژه ایام انتخابات

مطابق با فتاوای حضرت‌ آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای



در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری در هفتم اسفندماه ۱۳۹۴، دفتر استفتائات مقام معظم رهبری به برخی استفتائات پیرامون انتخابات، مطابق با فتاوای حضرت‌ آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای پاسخ داده است.


 ۱-  آیا شرکت در انتخابات جمهوری اسلامی ایران شرعا واجب است و عدم شرکت حرام است؟

ج) شرکت درانتخابات نظام جمهورى اسلامى براى افراد واجد شرایط، یک وظیفه شرعى، اسلامى و الهى است.

 ۲- آیا شرکت در انتخابات جمهوری اسلامی ایران واجب عینی است یا کفایی؟

ج) واجب عینى است.

 ۳- با توجه به این که زن جهت شرکت در انتخابات می‌بایست از منزل خارج شود آیا واجب است از شوهر اجازه بگیرد ؟ و اگر شوهر به همسرش اجازه شرکت در انتخابات را ندهد یا رضایت نداشته باشد تکلیف زن چیست؟

ج) شرکت در انتخابات منوط به اذن شوهر نیست.

 ۴- حکم رأی دادن سفید و بی نام چیست ؟ در صورت عدم شناخت و تحقیق ، یا تحقیق کافی و عدم وصول به نتیجه و تحیّر در انتخاب اصلح چطور؟

ج) در هر صورت اگر رأی سفید دادن موجب تضعیف نظام اسلامی باشد، حرام است.

 ۵- در صورتی که به شخصی رأی داده شود و بعداً ایشان آن طور که باید به احکام اسلامی عمل نکند و موجب نارضایتی گردد ، آیا فرد رأی دهنده ، در محضر خداوند متعال مسئول خواهد بود یا خیر ؟

ج) اگر بر طبق موازین شرعی عمل کرده است، مسؤول نخواهد بود.

 

۶-  در ایام انتخابات جهت شناخت کاندیدای مناسب، می‌بایست نواقص و عیوب و امتیازات آنها را در گذشته و حال تفحص کرد تا فرد لایق را پیدا نمود، آیا صحبت کردن پشت سر کاندیداها برای انتخاب فرد اصلح، ‌ جایز است؟ ملاک چیست؟

ج) در امور مربوط به انتخابات در حد مشاوره، اشکال ندارد.

 ۷با توجه به نزدیکی زمان انتخابات آیا دعوت بسیج از کاندیداها برای تبیین مواضع خود در مسجد اشکال دارد ؟

ج) باید بر طبق قوانین و مقررات  نظام اسلامی عمل شود.

 ۸ - حکم شرکت یا عدم شرکت در انتخابات سایر کشورها چیست؟ آیا در این حکم فرقی بین کشور اسلامی و غیر اسلامی و انتخابات رسمی کشوری و انتخابات غیر رسمی کوچک وجود دارد یا خیر؟ اگر فرق دارد، حکم هر کدام چیست؟

ج) به طور کلى شرکت در انتخاباتى که موجب جلوگیرى از فساد و یا  فساد بیشتر شده و یا شرکت نکردن موجب تضعیف اسلام و مسلمین شود، واجب است.



نکات رهبر انقلاب درباره انتخابات :۴

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار مردم نجف‌آباد در تاریخ ۱۳۹۴/۱۲/۰۵ انتخابات را «عرصه‌ی قد برافراشتن ملی» دانستند و به انواع ترفندهای دشمنان در انتخابات جمهوری اسلامی اشاره کردند.

1.اهمیّت انتخابات: 

       قد برافراشتن ملّى و عامل عظمت ملّت ایران و انقلاب اسلامی 

      حمایت از عزّت ملّى، استقلال ملّى و به‌‌معناى ایستادگى ملّت ایران

       نشان وفادارى ملّت ایران

      وظیفه و حق مردم

2.ترفندهای دشمن علیه انتخابات ملّت ایران :

تلاش برای القای دروغ بودن انتخابات

تلاش برای بازداشتن مردم از حضور پای صندوق با تبلیغات

القاء بی‌فایده بودن انتخابات به مردم

پخش نظرسنجی‌هاى دروغین برای القاء بی‌علاقگی مردم به انتخابات

ایجاد دوقطبی‌هاى کاذب مانند: دو قطبىِ مجلس دولتى و مجلس ضدّ دولتى

3.مردم چنین مجلسی می‌خواهند:

آشنا به وظائف خود

متعهّد و متدیّن

شجاع و غیر مرعوب در مقابل آمریکا

علاقه‌‌مند واقعى به پیشرفت کشور و معتقد به پیشرفت از طریق تربیتِ علمىِ جوانانِ با استعداد

آشنا با دردِ مردم و کشور و دارای عزم برای درمان و عِلاج دردها

مجلس فریب‌‌نخور در مقابل ترفندِ دشمن

اهمیت‌دهنده به عزّتِ و استقلال ملّى

اهل ایستادگی در مقابل طمع‌‌ورزى و زیاده‌‌خواهى استکبار

اهل وقت‌گذاری برای اقتصاد درون‌‌زا و ریل‌‌گذارى برای موظّف کردن دولت جهتِ حرکت در مسیر آن

4.تذکراتی راجع به مسئله‌ی نفوذ و استفاده از ادبیّات سیاسى دشمن

مراقبت در مقابل نقشه‌ی نفوذ آمریکایی‌ها در دوران بعد از مذاکرات هسته‌‌اى توسط مسئولان، سیاسیّون و  شخصیّت‌هاى سیاسى ضرورتِ ابرازِ بیزاری از دشمن در صورت تعریف کردن از افراد برای جلوگیری از تفرقه و ایجاد تردید در ذهن مردم عدم استفاده از ادبیّات سیاسى دشمن مانند تعبیر ادبیّات تندرو و میانه‌‌رو

5.انتخاب خوب:

ضرورتِ تلاش برای انتخاب خوب براساسِ شناختِ افراد

مراجعه به افراد دیندار، متعهد و بصیر در صورت عدم شناختِ افراد