5-بهانه ها و توجیهات داشتن ماهواره:

برخی از افراد هستند که بدون توجه به محیط خانواده و اقتضائات آن، با دست آویز قرار دادن توجیهات سطحی، راه ورود ماهواره را به خانواده باز می کنند؛ این گونه افراد بی شک بعد از مدت کوتاهی آثارو نتایج زیا نبار وجود ماهواره در محیط خانه و خانواده را خواهند دید.در این بخش علاوه بر توضیح مواردی از این توجیهات، به بررسی محتوایی برخی از شبکه های ماهواره ای نیز پرداخته شده است.

الف: به دست آوردن پرستیژ اجتماعی:

برخی از مردم در زندگی خویش فکر مستقلی ندارند و در اصل جوّ جامعۀ اطراف آنها است که برایشان تصمیم می گیرد. در نگاه این دسته اصالت با هم رنگ جماعت شدن است. اگر جماعت اطراف چنین فردی، ماهواره را جزوی از زندگی بدانند، او هم به دنبال این جو رفته و ماهوار های خواهد شد، بدون توجه به اینکه این کار چه آثار مخربی را در خود و خانواده خود ایجاد می کند.

ب: جلوگیری از حریص شدن فرزندان:

برخی از والدین می گویند: در خانه بساط ماهواره را پهن می کنیم تا بچه ها حریص نشوند. اگر ماهواره در خانه نباشد، فرزندان مان بیرون از خانه وصفش را شنیده و خارج از محدوده ی نظارت ما به سراغ شبکه های آن چنانی می روند. اگر ماهواره در خانه باشد، ما برمیزان و نوع استفاده از آن نظارت خواهیم داشت. در جواب باید گفت:مگر می توان تنها با گذاشتن برنامه های خوب، شوق فرزندان را برای برنامه های بدی که بیرون از خانه وصف آن را می شنوند کم کرد؟ کسی که بخواهد به سراغ برنامه های بدی برود که وصفش را شنیده، یا از همان دستگاهی استفاده می کند که در خانه است یا باز هم به خانه دوستش رفته و این برنامه ها را تماشا می کند، یا اینکه فیلم آن را از بازار آزاد تهیه می کند. را ه اصلی تربیت صحیح است. در تربیت صحیح، فرزندان به جای اینکه جامعه را الگوی خود قرار دهند، والدین را الگوی خود قرار داده و جامعه را با محیط خانه می سنجند.

ج: ناکافی بودن امکانات تفریحی:

برخی نیز بیان می کنند چون امکانات تفریحی وجود ندارد به سراغ ماهواره می روند. ولیکن این امر نمی تواند دلیل استفاده از ماهواره باشد. چرا که همانند آن است که گفته شود شخصی به دلیل آنکه برای زخم خود مرهم مناسبی نمی یابد، زهر می نوشد. تفریح و فراغت زمانی مناسب و واقعی هستند که کارکردهایی مانند ایجاد نشاط، خلاقیت،رشد استعدادها، فعال بودن و ... را به همراه داشته باشند که اینها حداقل کارکردهایی هستند که از یک فراغت واقعی انتظار می رود.ولی ماهواره نه تنها فاقد این کارکردها می باشد بلکه در جهت عکس این اهداف در حال فعالیت است.

د: باید خود را همه جا حفظ کرد:

افرادی هستند که می گویند "انسان باید بتواند خود را همه جا حفظ کند و اگه خودت رو توی قفس کردی وگفتی سالم موندی که کارخاصی نکردی. اگه تونستی ماهواره داشته باشی وخودت واسه خودت فیلترش کنی وگزینشی ببینی اونوقت هنر کردی، این دوستان این نکات را فراموش کرده اند :

۱- انسان از اطرافیان و محیط اطراف و از هر چیزی که با آن سرو کار دارد اثر می پذیرد حال کم یا زیاد ولی اگر انصاف به خرج دهیم می بینیم که محال است ما ماهواره را ببینیم و هیچ تاثیری هرچند کم روی ما نگذارد.

۲- بر فرض که  شما مورد واضح بالا را رد کنید و بگویید من این گونه نیستم حال این سوال مطرح می شود: آیا در خانه ای که شما ماهواره را برایش به ارمغان می برید آیا فرد دیگری هم وجود دارد اگر وجود دارد شما از کجا می توانید مطمئن باشید روی او هم اثر نگذارد.